درمان سردمزاجی بانوان

تعداد رو به افزونی از زنان مشکلات زیادی را در اتاق خواب تجربه می‌کنند. کاهش میل جنسی که در اصطلاح پزشکی به عنوان سرد مزاجی زنان شناخته می‌شود، شایع‌ترین نوع اختلال عملکرد جنسی در میان زنان در سنین مختلف است. بر خلاف مشکل جنسی اصلی مردان که اختلال نعوظ است، بزرگترین مشکل جنسی زنان ناشی از ترکیبی از عوامل جسمی و روانی است که تنها با قرص درمان نمی‌شوند.

تمایلات جنسی زنان چند بعدی و نسبتاً پیچیده است، هرچند هدف ما این است که آن را ساده کنیم تا بتوان درمان مناسبی را ارائه کرد. با معرفی درمان‌های ضد ناتوانی جنسی در چند سال گذشته تحقیقات بیشتری در مورد دلایل اختلالات جنسی در مردان و زنان انجام شده است و درمان‌های موثری برای کمک به بازگرداندن شور و اشتیاق به زندگی زنان موجود می‌باشند.

نداشتن میل جنسی چیست؟

 

برخلاف باور عموم، کارشناسان عقیده دارند که دفعات مقاربت جنسی هیچ ربطی با میل یا رضایت جنسی ندارد. هیچگونه تعداد دفعات یا مجموعه‌ رفتارها و موارد معمولی که با گذر زمان تغییر کند وجود ندارد. اما هنگامی که یک زن کاهش قابل توجهی را در تمایل به رابطه جنسی تجربه کند بطوری که بر روی زندگی او تاثیر گذاشته و باعث پریشانی وی شده است، این مشکل به عنوان بی میلی به همسر یا سرد مزاجی زنان در نظر گرفته می‌شود.

میل جنسی چیزی بیشتر از تنها مشکل کاهش میل جنسی است. میل جنسی جزء بیولوژیکی است که به صورت علاقه جنسی خود به خودی از جمله افکار جنسی، توهمات شهوانی و خیال پردازی منعکس می‌شود. این میل جنسی به طور طبیعی با افزایش سن با توجه به عوامل فیزیولوژیکی کاهش می‌یابد. اما تمایل جنسی عوامل درون فردی و روانی را نیز در برمی‌گردد که تمایل به برقرای رابطه جنسی ایجاد می‌کنند. تمام جنبه‌های میل جنسی باید به منظور تعیین ریشه مشکل مورد بررسی قرار گیرند.

دلایل از دست دادن میل جنسی در زنان

  • مشکلات مربوط به روابط بین فردی: مشکلات عملکردی شریک جنسی، عدم رضایت عاطفی از رابطه، تولد یک فرزند  می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود.
  • تاثیرات اجتماعی فرهنگی: استرس شغلی، فشار از سوی همسالان، و تصاویر رسانه‌ای از تمایلات جنسی می‌تواند تاثیر منفی بر میل جنسی داشته باشد.
  • هورمون‌ها: هورمون‌ها نقش حیاتی در فعالیت جنسی ایفا می‌کنند. تغییر میزان هورمون در دوران بارداری، یائسگی، کمبود ویتامین و سایر شرایط به طور قابل توجهی بر تمایل جنسی فرد تاثیر می‌گذارند.
  • تستوسترون پایین: تستوسترون بر میل جنسی مردان و زنان اثر می‌گذارد. میزان تستوسترون در اواسط بیست سالگی زنان در اوج است و به طور پیوسته‌ تا زمان یائسگی کاهش می‌یابد، و بعد از آن به طور چشمگیری افت می‌کند.
  • مشکلات پزشکی: بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا مشکلات پزشکی، مانند اندومتریوز، فیبروئید و اختلالات تیروئید، هم از لحاظ ذهنی و هم جسمی بر میل جنسی زن تاثیر می‌گذارند. بیماری‌های مقاربتی، دیابت و اختلالات غده هیپوفیز می‌توانند با کاهش تمایل قوای جنسی باعث کاهش لغزندگی واژن شوند.
  • داروها: برخی داروهای ضد افسردگی (از جمله نسل جدید مهارکننده‌های بازجذب سروتونین)، داروهای پایین آورنده فشار خون و قرص‌های ضد بارداری خوراکی می‌توانند به طرق مختلفی از جمله کاهش میزان تستوسترون موجود یا تاثیر بر جریان خون میل جنسی را کاهش دهند.
  • سن: میزان آندروژن خون در زنان به طور مداوم با افزایش سن کاهش می‌یابد.
  • مقاربت دردناک: بسیاری از زنان به دلیل سابقه مقاربت دردناک در اثر فقدان روان‌سازی، عفونت لگن یا واژن، و پوزیشن‌های جنسی ناراحت کننده به رابطه‌ جنسی بی میلی نشان می‌دهند.

تشخیص سرد مزاجی زنان

 

اگر نداشتن میل جنسی تبدیل به یک مشکل در رابطه شما شده است بسته به دلایل زمینه‌ای و علائم خاص آن، گزینه‌های درمانی بسیاری وجود دارند. اغلب یک مشکل ارتباطی دلیل نداشتن میل جنسی است، بنابراین در مورد احساسات همسرتان صحبت کنید.

در صورتی که مشکل احساسی وجود دارد آن را مطرح کنید یا جهت مشاوره شخصی یا زناشویی به یک روانشناس مراجعه نمایید. ممکن است کم شدن میل جنسی یا سرد مزاجی ناشی از یک مشکل جسمی باشد. اگر مشکوک به مشکل جسمی خاصی هستید به دنبال نظر حرفه‌ای یک متخصص زنان باشید.

باز گرداندن میل جنسی زنان

از آنجا که از دست دادن میل جنسی در زنان ناشی از ترکیبی از عوامل جسمی و روانی است، معمولا نیاز به بیش از یک روش درمانی برای رفع این مشکل است. این درمان برای زنان بسیار پیچیده‌تر است. بنابراین پزشکان باید در مورد روش‌های درمانی دقت بیشتری داشته باشند.

پس از اینکه عواملی که باعث کم شدن میل جنسی هستند تعیین شدند، گزینه‌های بالقوه درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سکس تراپی و یا مشاوره رابطه: آمیزش درمانی برای اشخاص و زوجین بسیار موثر است. اختلال عملکرد جنسی معمولاً بر هر دو طرف در یک رابطه تاثیر می‌گذارد و از این رو باید همراه با هم یا به صورت جداگانه با یک متخصص بهداشت روان مورد بحث قرار گیرد.
  • تغییر داروها یا تغییر دوز: اگر مشکل ناشی از داروها باشد، ممکن است تغییر نسخه یا روش‌های درمانی جایگزین توصیه شود. اگر قرص ضد بارداری خوراکی به عنوان عامل کاهش میزان تستوسترون در نظر گرفته شود، ممکن است یک داروی متفاوت یا روش‌های کنترل بارداری غیر هورمونی تجویز شوند.
  • برطرف کردن بیماری‌های زمینه‌ای: مشکلات جنسی تاثیرگذار در کم شدن میل جنسی ممکن است نیاز به به عمل‌های جراحی مانند حذف فیبروئید دردناک یا دارو باشد.
  • استروژن واژینال: در زنان یائسه، خشکی واژن  ممکن است با کرم‌های استروژن واژینال درمان شود.
  • درمان با تستوسترون: بسیاری از متخصصین زنان تستوسترون درمانی را برای زنان مبتلا به کمبود میل جنسی جهت بازگرداندن تستوسترون به میزان طبیعی (پیش از یائسگی( توصیه می‌کنند.
  • علاوه بر این، در حال حاضر چندین درمان از جمله قرص‌های تستوسترون یا پچ‌های پوست که به طور خاص برای درمان مشکلات جنسی در زنان طراحی شده‌اند، مورد مطالعه می‌باشند.

درمان سرد مزاجی زنان در خانه

 

گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توان از آنها برای درمان سرد مزاجی در خانه استفاده کرد.

  • رژیم غذایی: اقلام غذایی مانند جوانه‌ها، تخمه کدو، شکلات و تخم مرغ می‌توانند میل جنسی را افزایش دهند.
  • زنجبیل: یک داروی مقوی غرایز جنسی است که می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد.
  • شنبلیله: یک داروی مقوی غرایز جنسی است که به راحتی در دسترس است.
  • پیازچه: این گیاهان پیازی سرشار از مواد معدنی هستند که باعث افزایش تولید هورمون‌های جنسی و در نتیجه بهبود میل جنسی می‌شوند.
  • کاوا: این گیاه به جز برای زنان شیرده و باردار به طور گسترده‌ای برای درمان بی میلی به همسر استفاده می‌شود.
  • جینسنگ: جینسنگ در ادبیات پزشکی چین باستان ذکر شده است که برای تعادل سیستم غدد درون ریز در زنان استفاده می‌شود.
  • مارچوبه: قرص‌های حاوی مارچوبه که نتایج موثری در درمان سرد مزاجی و تقویت جنسی زنان در بازار موجود هستند.
  • نخل اره‌ای: عصاره نخل اره‌ای در بازار به عنوان قرص‌هایی برای افزایش لغزندگی مهبل در دسترس می‌باشند. استفاده از روغن زیتون و سایر روغن‌های گیاهی در واژن برای درمان خشکی آن مفید است. هرچند خشکی واژن باید همراه با معاشقه و صبحت‌های شهوانی درمان شود. از وازلین نباید برای خشکی واژن استفاده شود.
  • دارچین کاسیا: این گیاه دارویی از طریق بهبود گردش خون در ناحیه تناسلی عمل می‌کند و اندام تناسلی را نسبت به لمس حساس‌تر می‌کند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا