درد رحم، علت و درمان

درد رحم  به درد قسمت تحتانی شکم در زنان اطلاق می شود و اغلب منشا رحم، تخمدان  و یا دستگاه ادراری دارد. بسته به علت آن ، درد  رحمی ممکن است به حالت  تیز و یا حالت مبهم و دل پیچه  مانند باشد . همچنین این درد ممکن است به صورتهای  متناوب و یا مداوم ، خفیف و یا متوسط و شدید باشد .

درد رحمی گاهی اوقات به قسمت تحتانی پشت و کمر و یا رانها ممکن است تیر بکشد .
اصطلاح درد مزمن لگن برای توصیف درد مزمن لگن در خانم ها که به مدت بیش از 3 ماه طول کشیده است و حالت متناوب و یا مداوم دارد ، بکار میرود .

 

در برخی موارد شما این درد را در مواقع خاصی نظیر حین رابطه جنسی ( مقاربت دردناک ) و یا پریود (دیسمنوره یا قاعدگی دردناک ) و یا هنگام ادرار کردن ( دیزوری)ممکن است احساس کنید .
 
علت  درد رحمی
 
اختلالات سیستم های مختلف بدن نظیر دستگاه تناسلی زنانه و دستگاه گوارش و ادراری ممکن است که سبب درد رحم و لگن شوند. این درد همچنین ممکن است بر اثر صدمه به عضلات و کشیدگی تاندونهای لگن خاصره و نیز فتق های داخلی باشد . در ذیل به ذکر مواردی از علل درد لگن می پردازیم :
بیماری التهابی لگن و عفونت ها ( PID)
کیست تخمدان
سرطان تخمدان
فیبروم رحم
حاملگی خارج رحمی
چسبندگی های داخل شکمی بر اثر اعمال جراحی قبلی و یا عفونت های دستگاه تناسلی
سرطان کولون
یبوست
فتق اینگوینال
دیسک بین مهره ای هرنیه شده
سندرم روده تحریک پذیر
آپاندیسیت
سنگ کلیه و مجرای ادراری
عفونت دستگاه ادراری
فیبرومیالژیا
آدنومیوزیس و آندومتریوز رحم
کولیت اولسراتیو
 
چه موقع بایستی به دکتر مراجعه کرد؟
 
اگر شما دچار درد شدید زیر دل و شکم شدید ، این درد ممکن است بر اثر یک اورژانس طبی باشد ، لذا توصیه می شود که هرچه سریع تر به پزشک و یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید .
در موارد درد های خفیف تر اگر آنها اخیرا رخ داده اند و یا درعملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می کنند نیز مراجعه به پزشک توصیه می شود .
 
تست ها و روش های تشخیصی
در بدو مراجعه پزشک از شما تاریخچه دقیقی از بیماری های طبی و اعمال جراحی قبلی و نیز نوع درد و شدت آن و ارتباط آن با علائم گوارشی و ادراری می گیرد . وی سپس معاینه دقیقی شامل معاینه دودستی از رحم و تخمدانها و نیز معاینه با اسپکولوم بعمل می آورد . در برخی موارد وی نمونه ای از ترشحات واژن و رحم شما را جهت پاپ اسمیر و نیز بررسی میکروبی به آزمایشگاه می فرستد .
آزمایشات خون ( CBC و ESR ) و ادرار ( آنالیز ادرار و کشت ادرار ) و مدفوع ( از لحاظ وجود خون مخفی در آن و نیز انگل و پارازیت ) در خواست می شوند . در اکثر موارد جهت بررسی بیشترعلت بیماری سونوگرافی شکمی و یا واژینال ( مهبلی ) درخواست می شوند .
در برخی موارد که علت درد علیرغم آزمایشات روتین مشخص نشده است ، لاپاراسکوپی  جهت اثبات وجود بیماری هایی نظیر چسبندگی های لگن و یا بیماری آندومتریوزیس ضرورت می یابد .
 
درمان بیماری
 
بسته به علت اصلی بیماری و تشخیص پزشک نوع درمان متفاوت است . در بسیاری از موارد که علل عفونی در کار است ، پزشک آنتی بیوتیک هایی نظیر داکسی سیکلین و یا مترونیدازول تجویز می کند . در برخی موارد زخم دهانه رحم به فریز ( کرایوتواپی ) نیاز دارد.
در برخی موارد فقط دارو های ضد التهابی ضد استروئیدی نظیر ایبوپروفن و مفنامیک اسید ( پونستان) به مدت حداقل 3 ماه متوالی تجویز می شوند .

 

برچسب ها رحم
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا