آکنه در دوران یائسگی

گُرگرفتگی، تعریق شبانه، افزایش وزن؛ این علایم آشناترین علایم در یائسگی هستند. بااین‌حال آکنه‌هایی مشابه آکنه‌های دوران جوانی نیز می‌توانند در این سن ظاهر شوند. به گزارش آکادمی تخصصی پوست: "به‌احتمال زیاد، زنان در دوران یائسگی در نزدیکی چانه، فک و اطراف دهان خود، لکه‌های آکنه را می‌بینند یا ممکن است در قفسه سینه یا پشت خود به جوش مبتلا شوند".

آکنه به چه علت در دوران یائسگی ظاهر می‌شود؟

در سنین 17 و 47 سالگی، آکنه به دلایل مشابه پدیدار می‌شود و در این سنین تغییرات هورمونی –که برای محافظت و بازسازی پوست است- در بدن شما ایجاد می‌شود و ممکن است اثرات ناخوشایندی داشته باشد. در شروع یائسگی یا به‌طور جزئی‌تر، هنگامی‌که بدن برای یائسگی آماده است، سطح هورمون‌های زنانه از جمله استروژن، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افت می‌کند و اما سطح آندورژن که هورمون مردانه است؛ به همان مقدار همیشگی در بدن باقی می‌ماند. در این شرایط بدن شما تجربه افزایش هورمون‌های مردانه را خواهد داشت.

یکی از قوی‌ترین انواع آندورژن، تستوسترون است که اغلب باعث بیماری های پوستی و آکنه در دوران یائسگی می‌شود. هم‌زمان با افزایش هورمون تستوسترون، غدد چربی پوست شروع به ترشح اضافی می‌کنند، که یک ماده روغنی است و می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. چربی‌ها، منافذ پوست را مسدود کرده و سبب التهاب یا عفونت در پوست می‌شوند. پاسخ سیستم ایمنی بدن به این التهاب و عفونت در پوست، تجمع گلبول‌های سفید در ناحیه عفونت است که به‌صورت آکنه نمایان می‌شود.

درمان‌های پزشکی برای آکنه در بزرگسالان

اگر شما هم در دوره یائسگی دچار آکنه شدید، وحشت نکنید. مرکز پژوهشی سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری اعلام کرده است: "زنان در یائسگی به‌ندرت آکنه‌های شدید را تجربه می‌کنند". همچنین پزشکان اشاره می‌کنند هورمون‌های استرس نیز با آکنه در ارتباط هستند. بنابراین کنترل استرس می‌تواند تأثیر بسیاری بر پوست شما داشته باشد. بروز آکنه به طور معمول در یائسگی موقتی است و پس از به ثبات رسیدن هورمون‌ها با گذشت زمان از میان می‌رود. اما گاهی ناراحتی و اثر منفی آکنه‌ها بر زیبایی، آن‌قدر شدید است که بسیاری از زنان به دنبال درمان آن‌ها می‌روند. اول درمان های خانگی برای جوش صورت و همچنین درمان های گیاهی آکنه را امتحان کنید و بعد به سراغ پزشک بروید.

چند درمان کاربردی و معروف را در اینجا توضیح می‌دهیم:

هورمون درمانی

زنانی که از روش هورمون درمانی استفاده می‌کنند (HRT)، در اغلب موارد بهبودی قابل ملاحظه‌ای را در وضعیت پوست‌شان مشاهده می‌کنند؛ اما این تنها یکی از مزایای این روش است. استروژن مکمل که در هورمون‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه تنها به پوست حالت ارتجاعی می‌دهد و نرمی و جوانی‌اش را باز می‌گرداند، بلکه به از بین رفتن لکه‌ها و آکنه‌ها نیز کمک می‌کند. از سوی دیگر، در برخی از خانم‌ها، هورمون‌درمانی ممکن است سبب بروز آکنه شود. بعید است که پزشکان هورمون‌درمانی را فقط و تنها برای بهبود مسائل پوستی تجویز کنند؛ هورمون‌درمانی معمولاً جهت رسیدگی به مجموعه‌ای از علایم یائسگی تجویز می‌شود. افزون بر این در بعضی افراد، هورمون درمانی می‌تواند خطرات قابل ملاحظه‌ای را در برداشته باشد، مانند اشخاصی که بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان سینه داشته‌اند.

درمان‌های موضعی

 متخصصان مراقبت از پوست اغلب استفاده از داروهایی مانند بنزوئیل پراکساید را برای از بین بردن لکه‌ها یا ژل‌های موضعی آنتی‌باکتریال مانند آریترومایسین و آنتی‌بیوتیک بنزامایسین را برای مبارزه با باکتری‌های آکنه‌زا تجویز می‌کنند. رتینوئیدها و منابع ویتامین A یکی دیگر از داروهای مؤثر در درمان دانه‌های سر سیاه یا لکه‌های کوچک‌اند (ویتامین A و پوست را بخوانید). رتینول حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می‌دهد و در دوره مصرف باید برنامه‌ استفاده از کرم های ضد آفتاب را نیز در نظر داشته باشید. 

داروهای خوراکی

افزون بر درمان‌های موضعی، ممکن است پزشکان داروهای خوراکی مانند آنتی‌بیوتیک، ایزوترتینوئین خوراکی در دوز پایین (در درمان آکنه با نام تجاری آکوتان شناخته می‌شود)، اسپیرونولاکتون، ضد آندروژن و... تجویز کند.

روش‌های مراقبت از پوست در برابر آکنه‌های دوران یائسگی

روند مراقبت از خود برای سلامت پوست در تمام طول زندگی مهم است. اما برای زنانی که پوست ظریف و حساس دارند یا در دوران یائسگی به جوش و آکنه مبتلا می‌شوند، این مراقبت به چالشی بزرگ تبدیل می‌شود. برای این افراد متخصصین پوست این راهکارها را توصیه می‌کنند:

  • استفاده از پاک‌کننده روزانه: روزی 2 بار صورت خود را با پاک‌کننده‌های ملایم بشویید و برای جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید.
  • لطیف بودن: توجه کنید که پوست خود را با فرآورده‌های خشن یا با مالش شدید نشویید، زیرا سبب حساسیت و آسیب به پوست می‌شود.
  • جوش‌ها و آکنه‌ها را فشار ندهید، زیرا در دوران یائسگی پوست شکننده‌تر است و به‌راحتی جای جوش‌های شما زخم می‌شود.

مراقبت و زیبایی پوست از دیرباز برای همه مهم بوده و در دنیای امروز از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. استفاده از لوازم آرایشی که حاوی انواع مواد شیمیایی هستند، استرس و مشکلات روحی، آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها و تغذیه ناسالم؛ همه و همه نقش مهمی را در مشکلات و بیماری‌های پوستی ایفا می کنند.

پوست خود را برنزه نکنید

افزون بر مراقبت‌های مناسب از پوست، مجموعه لوازم آرایش خود را مورد بررسی مجدد قرار دهید. لوازم آرایشی و بهداشتی با توجه به روغنی بودنشان می‌توانند برای جوش‌ها و آکنه‌ها مضر باشند و بیماری‌های پوستی را تشدید کنند. به دنبال لوازم آرایش بدون چربی و آب‌رسان بروید و از آن‌ها استفاده کنید. سعی کنید زمانی که آرایش بر پوست صورت قرار می‌گیرد را به حداقل برسانید تا به نتایج مطلوب برسید.

 

برچسب ها یائسگی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا