همه چیز در مورد قاعدگی

تمام زنان ماهی یک‌بار با عادت ماهیانه مواجه می‌شوند، به‌طوری‌که زیر شکم خود درد خفیفی را تجربه کرده اند. آیا دلیل این اتفاق را می‌دانید؟

دلیلش این است که این اتفاق زنان را برای بارداری آماده می‌کند. عادت ماهیانه شما را ازلحاظ فیزیکی برای بارداری آماده می‌کند و می‌توانید بچه‌دار شوید. با ترشح هورمون‌های خاص از غدد عادت ماهیانه ایجاد می‌شود. این هورمون‌ها یک تخمک را آزاد می‌کنند. درعین‌حال دیواره رحم ضخیم می‌شود تا بتواند از تخمک بارورشده نگهداری نماید.

در این شرایط اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید احتمال بارداری‌تان بالا خواهد بود. اما اگر تخمک بارور نشود دیواره ضخیم شده رحم شروع به ریزش می‌کند. خون و لخته‌های جداشده از رحم از راه واژن خارج‌ شده و این اتفاق منجر به عادت ماهیانه می‌شود. عادت ماهیانه در اغلب دختران از سنین نه تا شانزده‌ سالگی آغاز می‌شود. معمولاً عادت ماهیانه با تغییرات دیگری مانند بزرگ شدن سینه و رویش موی زائد همراه است. در آغاز ممکن است عادت ماهیانه ‌تان نامنظم باشد اما به‌تدریج مرتب شده و به دوره ۲۸ روزه تبدیل خواهد شد. البته در برخی موارد می‌تواند چند روز کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.

 

این دوره چگونه است؟

معمولاً دختران در این دوره حساس می‌شوند و کمردرد و گرفتگی عضلات هم خواهند داشت. اگر درد و گرفتگی شدت یافت استامینوفن خورده و کمی استراحت کنید. اگر شرایطتان بدتر شد به پزشک مراجعه نموده و چک آپ انجام دهید.

 

از چه چیزهایی باید استفاده کنید؟

۱. پد بهداشتی

پد (pad) یا نوار بهداشتی از پنبه تهیه شده و لایه پلاستیک زیر آن از تماس خون با لباس‌زیر جلوگیری می‌کند. زیر آن‌هم چسب وجود دارد که باعث نگه‌داری آن می‌شود. بااین‌حال از هر مارکی که استفاده کنید فرقی ندارد باید حداقل هر چهار ساعت یک‌بار آن را تعویض کنید، اگر پریودتان سنگین باشد بهتر است زودتر تعویض شود. در روزهای آخر دوره پریود خود می‌توانید از پدهای باریک و نازک استفاده کنید که در زیر لباس چندان ‌هم به چشم نمی‌آیند.

 

فواید استفاده از پد بهداشتی:

    استفاده از پد بهداشتی آسان است و از روی لباستان دیده نمی‌شود.

    استفاده از پد بهداشتی باعث می‌شود که بدانید در ماه چقدر خونریزی خواهید داشت و دراین‌باره اطلاعات داشته باشید.

 

۲. تامپون

تامپون همان پد بهداشتی است اما کمی فشرده‌تر است و می‌تواند در درون مجرای واژن قرار بگیرد. بنابراین می‌توانید با دست یا اپلیکاتور آن را قرار دهید. ماهیچه‌های واژن تامپون را نگه داشته بنابراین نه می‌افتد و نه مشخص می‌شود. اگر ماهیچه‌های واژن را منقبض کنید نمی‌توانید تامپون را قرار دهید بنابراین بهتر است خود را ریلکس کنید. بهتر است در اوایل استفاده از تامپون از تامپون‌های مینی استفاده کنید. در ابتدا نوک تامپون را روی دهانه واژن قرار دهید تا بهتر فرو برود.

استفاده از تامپون برای دختران باکره ممنوع است چون باعث کشیدگی و پارگی پرده بکارت می شود.

سپس ماهیچه‌های واژن آن را نگه داشته و راحت‌تر داخل می‌رود. اگر آن را درست در جای خود قرار دهید اصلاً در بدنتان احساس نمی‌شود بنابراین احساس ناراحتی نخواهید داشت. اگر احساس ناراحتی داشتید آن را خارج نموده و دوباره در جای خود قرار دهید. تامپون همانند پد باید هر سه چهار ساعت یک‌بار تعویض شود، حتی اگر خون‌ریزی بیشتر باشد باید زودتر تعویض کنید.

 

فواید استفاده از تامپون:

    می‌توانید شنا کنید

    مانند پد بهداشتی زود بو نمی‌گیرد

    هیچ‌کس متوجه نمی‌شود تامپون پوشیده‌اید. درحالی‌که گاهی اوقات پد بهداشتی مشخص است

    ولی همانطور که توصیه گردید دختران باکره نمی توانند از تامپون استفاده کنند.

 

۳. فنجان قاعدگی

فنجان قاعدگی (menstrual cup) یک وسیله بهداشتی جدید است که بسیاری از زنان درباره آن چیزی نشنیده‌اند. این وسیله از پلاستیک سیلیکونی تهیه شده است. می‌توانید آن را به سمت واژن هل دهید تا به دیواره‌های واژن بچسبد. هرچند ساعت یک‌بار باید آن را خارج کنید، برای این کار با انگشت اشاره آن را به سمت بیرون بکشید و درنهایت خارج کنید. می‌توانید در دستشویی آن را خارج کرده و بشویید یا با دستمال‌کاغذی پاک کنید و دوباره استفاده نمایید. دختران باکره نمی توانند از فنجان قاعدگی استفاده کنند چون باعث پارگی پرده خواهد شد.

 

فواید استفاده از فنجان قاعدگی:

    بیشتر از تامپون خون جمع می‌کند بنابراین باید کمتر آن را تعویض کنید

    بدون بو است

    هیچ‌کس متوجه آن نمی‌شود، بنابراین در هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ و حین ورزش مناسب است

       

    نگرانی، استرس یا بیماری می‌تواند پریودتان را به تأخیر بیندازد.

    عادت ماهیانه حدوداً تا سن ۵۰ سالگی ادامه دارد. پس از توقف قاعدگی یائسه می‌شوید.

 

ده سؤال رایج زنان درباره عادت ماهیانه

همه زنان درباره پریود و عادت ماهیانه سؤالاتی دارند. به‌خصوص دختران جوانی که عادت ماهیانه‌شان تازه آغاز شده، بنابراین با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را دریافت نمایید.

 

۱. پریود چیست و چرا زنان پریود دارند؟

خون و لخته‌های ناسالم بدن زن از راه واژن خارج می‌شود و پریود نام دارد. هرماه با آزاد شدن تخمک رحم زن ضخیم می‌شود تا در صورت بارور شدن زن و حاملگی از تخمک محافظت شود. درصورتی‌که تخمک بارور نشود دیواره رحم شروع به ریزش کرده و این خون خارج‌شده پریود نام می‌گیرد. بنابراین زمانی که یک دختر پریود می‌شود خون و دیواره‌های رحم از بدنش خارج خواهند شد. این پدیده طبیعی برای سلامت بدن یک زن ضروری است.

 

۲. عادت ماهیانه چه حسی دارد؟

در حقیقت زمان خروج خون از بدن متوجه آن نمی‌شویم و شاید هیچ دردی نداشته باشد. اما با لکه شدن لباس‌زیرتان احساس خیسی نموده و متوجه پریودتان خواهید شد.

 

۳. آیا پریود شدن بوی بدی ایجاد می‌کند؟

زمانی که خون خارج‌شده با هوا تماس داشته باشد ممکن است بوی بد ایجاد کند اما ازآنجایی‌که خون خروجی توسط تامپون جذب می‌شود بنابراین نباید بوی بدی ایجاد کند. اگر دراین‌باره نگران هستید باید پد بهداشتی یا تامپون خود را زودبه‌زود عوض کنید.

 

۴. آیا پریود شدن درد دارد؟

عادت ماهیانه به‌خودی‌خود بدون درد است اما برخی از زنان و دختران گرفتگی و درد دارند. این درد و گرفتگی به دلیل ترشح برخی از هورمون‌هاست که باعث انقباض واژن شده و درد ایجاد می‌کند.

 

۵. از صحبت درباره اولین عادت ماهیانه خود با مادرتان می‌ترسید. باید چه‌کار کنید؟

بسیاری از دختران دراین‌باره نگران هستند. مادرتان دراین‌باره می‌تواند بهترین منبع کمکتان باشد بنابراین خجالت را کنار گذاشته و دراین‌باره با او صحبت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند. در حقیقت او در این دوره بهترین دوستتان است.

 

۶. آیا می‌توان در زمان پریود حمام کرد؟

باید در زمان پریود خود را تمیز نگه‌دارید تا نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید. استفاده مرتب از نوار بهداشتی و پد می‌تواند شما را پاکیزه نگه داشته و اعتماد به‌ نفستان را افزایش دهد.

 

۷. آیا در زمان پریود می‌توان هر فعالیتی را انجام داد؟

در زمان پریود می‌توانید تمام فعالیت‌ها را انجام دهید. می‌توانید به مدرسه بروید، در خانه کمک کنید، دوستان خود را ببینید، ورزش کنید و همه کارهای روزمره را انجام دهید. بااین‌حال باید از خود مراقبت نموده و سبک زندگی خوبی را دنبال نمایید.

 

۸. آیا بقیه متوجه عادت ماهیانه‌تان می‌شوند؟

 

نه مگر اینکه از شما سؤال کنند. این به خودتان بستگی دارد که به بقیه بگویید یا نه.

 

۹. در زمان پریود چقدر خون از دست می‌دهید؟

اغلب دختران در زمان پریود و در روزهای اول آن حدود 120 میلی لیتر خون از دست خواهند داد. اما نگران نباشید زیرا بدنتان آن را جبران خواهد کرد.

 

 

۱۰. عادت ماهیانه چه زمانی متوقف می‌شود؟

زنان تا سن یائسگی عادت ماهیانه دارند و تا آن زمان می‌توانند بچه‌دار شوند. برای اغلب زنان این سن تا اواخر ۴۰ و اوایل ۵۰ سالگی است. اما یائسگی می‌تواند دیرتر یا زودتر هم رخ دهد. در برخی از زنان یائسگی در ۳۵ سالگی رخ داده و در برخی دیگر تا اواخر ۵۰ سالگی هم ادامه دارد.

 

روش‌های تسکین درد پریود

برخی از زنان در زمان عادت ماهیانه هیچ دردی ندارد و برخی دیگر هم در روزهای اول با درد و گرفتگی روبه‌رو خواهند شد. استفاده از مسکن‌ها مفید است اما آن‌ها هم عوارضی دارند. اما برای درمان و التیام درد و گرفتگی عادت ماهیانه باید چه‌کار کنید؟ با ما همراه باشید تا ۱۱ روش مؤثر و طبیعی را به شما معرفی کنیم:

 

۱۱. درمان با کیسه آب گرم

این روش یک روش قدیمی است. شاید دوستان خود را دیده باشید که یک کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار می‌دهند. این روش به ماهیچه‌های منقبض‌شده واژن و شکم که باعث درد شده کمک می‌کند. اگر کیسه آب گرم ندارید کمی آب گرم در بطری ریخته و روی شکم خود قرار دهید.

 

12. آن‌قدر راه بروید تا عرق کنید

شاید تصور کنید در این زمان راه رفتن یا دویدن برایتان مناسب نباشد اما باید بدانید که در حقیقت به شما کمک خواهند کرد. اگر احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید کمی راه بروید. اگر حوصله بیرون رفتن ندارید راه بروید. راه بروید و عرق کنید. عرق کردن اندورفین شادی ترشح نموده و دردتان کاهش می‌یابد.

 

۳. مصرف قهوه ممنوع

البته که گفتیم در این دوران باید نوشیدنی داغ بنوشید اما منظورمان قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار نیست. هرچقدر از نوشیدنی‌های کافئین دار دوری کنید بهتر است. اگر می‌خواهید نوشیدنی داغ بنوشید شکلات داغ، شیر داغ یا آب گرم بهترین گزینه است. از قهوه و چای دوری کنید زیرا رگ‌های خونی را مسدود نموده و عامل اصلی درد هستند..

غذا بخورید

حتی اگر به غذا خوردن میل ندارید یا شکمتان آن‌قدر گرفته که نمی‌توانید چیزی بخورید بازهم بهتر است به خودتان گرسنگی ندهید. هرچند ساعت یک‌بار چیزی بخورید. همیشه شکم خود را با غذا پر کنید زیرا دردهای پریود کاهش می‌یابد. گرسنگی و اسید معده درد پریود را افزایش داده و بدتر می‌کند. بنابراین نگذارید شکمتان خالی بماند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا