بررسی خونریزی در دوران بارداری

علل خونریزی در دوران بارداری

علل زیادی وجود دارند.بعضی بسیار جدی می باشد اما تعدادی نه.خونریزی می تواند زودرس یا دیر رس باشد.بسیاری از مادران دچار لکه بینی یا خونریزی طی 12 هقته اول بارداری می شوند. خونریزی از دهانه رحم ممکن است طی سکس ایجاد شود. عفونت دهانه رحم همچنین می تواند خونریزی ایجاد کند.خونریزی مختصر خودبخود متوقف می شود.اما خونریزی طی بارداری ممکن است بسیار جدی باشد چنین افرادی در خطر زایمان زودرس یا تولد نوزادی کوچکتر از نرمال و یا یک دفع بارداری و سقط هستند.

بررسی خونریزی در دوران بارداری

اگر خونریزی در اوایل بارداری باشد نیاز به معاینه و گرفتن شرح حال دقیق که چه مقدار خونریزی کرده است، هر چند وقت یک بار خونریزی تکرار می شود، آیا درد هم وجود دارد و اگر درد هست محل و شدتش چقدر است . گاهی آزمایش خون هم ضروری است و همچنین گروه خونی بررسی می شود. سونوگرافی برای علت سقط درخواست می شود.اما گاهی علت پیدا نمی شود.

سقط چه زمانی رخ می دهد؟

هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد.اغلب طی 13 هفته اول اتفاق می افتد که معمولا در 15 تا 20 درصد بارداری ها رخ می دهد.

علایم و نشانه های سقط

* خونریزی واژینال
* درد کرامپی در تحتانی شکم اغلب قویتر از درد پریودی
* دفع بافت از واژن
* بسیاری از مادران که دچار خونریزی مختصر هستند درد کم داشته یا بدون درد هستند.گاهی خونریزی متوقف می شود و حاملگی ادامه می یابد .موارد دیگر خونریزی و درد قویتر شده و منجر به دفع بارداری می شود.

آیا بعد از سقط احتیاج به درمان است ؟

اگر مقادیری از بافت در رحم بماند خونریزی اغلب ادامه می یابد که برای خروج بافت باقیمانده نیاز به درمان است.

بارداری خارج از رحم

وقتی تخم بارورشده در رحم کاشته نشود و در جایی دیگر مانند لوله رحم کاشته می شود. در این نوع بارداری درد و خونریزی زودرس اتفاق می افتد.

خطرات بارداری خارج از رحم

یک خطر عمده پارگی در لوله رحم است که نیاز به درمان سریع دارد. ممکن است خونریزی داخلی ایجاد شود و منجر به ضعف و غش کردن و درد و شوک و یا مرگ می شود.

درصد شیوع بارداری خارج از رحم چقدر است و چه کسانی در معرض خطر  هستند؟

این نوع مشکل کمتر از سقط شایع است 1 در هر 60 بارداری اتفاق می افتد.خانم های پرخطر :

  • عفونت در لوله های رحم مثل عفونت لگنی
  • یک حاملگی خارج رحمی قبلی
  • جراحی لوله

علل خونریزی دیررس در بارداری :

مشکلات شایع که خونریزی کم ایجاد می کند شامل عفونت دهانه رحم است که با درمان برطرف می شود.خونریزی شدید ممکن است شامل مشکلات جفت باشددو علت شایع در این زمان جداشدن زودرس جفت و جفت سرراهی است. دردهای زودرس هم ممکن است خونریزی ایجاد کند.

جدا شدن زودرس جفت

جفت به دیواره رحم چسبیده است و ممکن است قبل یا طی درد زایمان از محلش جدا شود که منجر به خونریزی وازینال می شود و حتی درد ایجاد می کند حتی اگر خونریزی نباشد یا کم باشد .در این موارد جنین ممکن است دچار کمبود اکسیژن شود و درمان فوری لازم است.

جفت سر راهی

وقتی جفت در رحم پایین قرار گرفته باشد.بطوریکه بر روی دهانه رحم را پوشانده باشد.گاهی بطور کامل یا ناکامل روی دهانه رحم را می پوشاند.و ممکن است خونریزی ایجاد کند که اغلب بدون درد است.

آیا خونریزی می تواند نشانه ای از شروع زایمان باشد ؟

در اوخر بارداری ، خونریزی می تواند نشانه ای از شروع زایمان باشد.مقداری کمی از ترشحات خونی ممکن است درست قبل یا در آغاز زایمان از دهانه رحم خارج شود که به آن شوی خونی می گویند.و بسیار شایع استو اگر طی 3 هفته آخر زمان زایمان باشد یک مشکل نیست .اما اگر زودتر اتفاق بیافتد ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.علایم دیگر زایمان زودرس شامل :

ترشحات واژینال

- تغییر در نوع ترشحات واژن ( آبکی - ترشحات موکوسی - یا خونی )
- افزایش در ترشحات واژن
- احساس فشار درلگن یا زیر شکم
- درد تحتانی شکم
- کرامپ شکم با یا بدون اسهال
- انقباضات منظم یا سفت شدن رحم
- اگر هر یک از نشانها یا علایم مذکور را داشتید فوری به بیمارستان بروید.

برچسب ها سقط
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا