۱۰ راهکار برای کمک به باروری مردان

شاید شما نتوانید مطالب وکتابهای زیادی برای آمادگی مردان پیش از بارداری پیدا کنید ، و این نشان دهنده این است که در فرآیند بارداری و تولد نوزاد به اهمیت نقش مردان کمتر توجه شده است. ولی خطراتی وجود دارد که ازبه دلیل عدم  آگاهی زوجها به نقش مهم مردان می تواند جنین را تهدید کند. وقتی در یک خانواده برای باردار شدن تلاش می شود، بیشتر توجهات  بر روی زن متمرکز می شود در حالی که مردان نیمی از معادله را تشکیل می دهند.

اگر شما هم در تلاش هستید تا پدر شوید، در اینجا لیستی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا فرزند سالمی داشته باشید را آورده ایم:

۱-   بعضی از مشکلات خود را با پزشک چک کنید

یک وقت از پزشک خود بگیرید و درباره تصمیم خود با او مشورت کنید بخصوص اگر شما بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی را مصرف می کنید و یا مشکلاتی با دستگاه تولید مثل خود دارید. ( مشکلات مانند نعوض ، انزال و ..)

تست فیزیکی بدن : این خوب است که یک تست کامل از شرایط فیزیکی بدن شما انجام شود و به این ترتیب پزشک می تواند برخی از مشکلات احتمالی  که در بارداری تاثیر دارد را مشخص کند. مشکلاتی مانند:

  • واریکوسل:  رگهای واریسی در کیسه بیضه.  پزشکان معتقد هستند که این مشکل می تواند تحرک اسپرم ها را کاهش دهد و برخی از مشکلات ناباروری را منجر شود. هرچند این مشکل زیاد جدی نیست و به راحتی قابل درمان است ولی هیچ کس نمی داند که واریکوسل چقدر بر روی ناباروری تاثیر دارد.
  • عفونت در دستگاه تناسلی : وجود عفونت در دستگاه تناسلی می تواند منجر به مشکلات ناباروری شود. پزشک می تواند به تشخیص این مشکل کمک کند.
  • مشکلاتی مانند پروستاتیت ( التهاب پروستات) یا اوریون ( در نتیجه ان ممکن است بیضه ها متورم شوند)

مرور تاریچه پزشکی شما : بهتر است شما درباره مشکلات و بیماریهایی که در فامیلها و اقوام خود داشته اید با پزشک صحبت کنید. اگر در خانواده شما سابقه مشکلات هنگام تولد وجود داشته است (‌ مانند اختلالات ژنتیکی یا کروموزمی، عقب ماندگی ذهنی، یا تاخیر در رشد ) باید با همسرتان به مشاوره ژنتیک مراجعه کنید.

درباره استفاده از داروها ومکمل ها محتاط باشید :   درباره داروهایی که مصرف می کنید ( چه داروهایی که پزشک تجویز کرده است و چه داروهای دیگر ) با پزشک مشورت کنید و از بی خطر بودن آنها مطمئن شوید. برخی از داروها می توانند مشکلات ناباروری ایجاد کنند. مانند:

            هرگونه استروئید و هورمون

            برخی از داروهای فشار خون بالا

            برخی از  آنتی بیوتیک ها

داروها که برای درمان برخی بیماریها مانند عفونتهای قارچی، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، زخم معده و تشنج

اگرچه بسیاری از تاثیرات مواد مخدر برگشت پذیر هستند، ولی اگر قصد دارید پدر سالمی باشید ، با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

استروئیدهای آنابولیک که توسط  ورزشکاران رشته پرورش اندام ( body building ) استفاده می شوند به دقت بررسی شده اند و تاثیر آنها در کوچک شدن بیضه ها و کاهش اسپرمها ثابت شده است. هرچند برخی از مکملهای گیاهی می توانند بی ضرر باشند، ولی بهتر است برای استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید.

بررسی مشکلات و خطرات پنهان : لیستی از خطرات بالقوه که شما در معرض آن هستید را تهیه وبا پزشک چک کنید. اگر در محل کارخود در معرض مواد شیمیایی، آفت کشها، فلزات سنگین، حلالها آلی هستید، این مواد می توانند بر روی مقدار اسپرمها و همین طور عملکرد دستگاه تولید مثل اثر گذار باشند.

برخی از سرگرمی ها مانند نقاشی ، تعمیر خودرو، ساخت مدل، ساخت سفال، پنجره های شیشه ای ، تیراندازی و تمیز کردن سلاح و  کار کردن با چسبهای غیر آبکی ، رنگ  و فلزات سنگین می تواند شما را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهد.

این به معنی کنار گذاشتن کار یا فعالیت و سرگرمی خود نیست، بلکه صحبت با پزشک می تواند میزان خطر و مقدار تاثیر آن را برای شما مشخص کند.

۲-  جمع اوری اطلاعاتی درباره ریشه های پزشکی خود

این فکر خوبی است که شما بتونید درباره ریشه های پزشکی خود اطلاعاتی را جمع آوری کنید. برای این کار با پدر و مادر ، خواهر و برادرها و حتی خویشاوندان خود تماس بگیرید و از آنها سوال کنید. البته اگر نمی خواهید فعلا درباره تصمیم خود به آنها چیزی بگویید، اگر آنها شک کردند می توانید تشکیل پرونده پزشکی و اجرای برخی مراقبتهای پزشکی را به عنوان دلیل ذکر کنید.( مترجم :  البته متن ترجمه شده و هیچ توصیه ای به گفتن دروغ نمی شود)

مهمترین سوالی که باید از خانواده خود بپرسید این است که آیا کسی در خانواده شما دارای اختلالات ژنتیکی یا کروموزومی داشته یا دارد؟ مشکلاتی مانند: سندرم داون، کم خونی سلولهای داسی شکل، فیبروزکیستیک، بیماری تاری ساکس و اختلالات خونریزی.

البته برخی از بیماریها در بعضی از اقوام جهان شایع تر بوده اند. به عنوان مثال تی ساکس در میان یهودیان اشکنازی رایج بوده و کم خونی سلولهای داسی در میان آمریکایی های آفریقایی تبار شیوع داشته است.

همین طور شما باید بدانید که آیا در خانواده شما کسی دچار عقب ماندگی ذهنی یا دیگر اختلالات و کندی سرعت رشد شده است یا خیر؟ ایا کسی با نقص آناتومیک ( نقص عضو ظاهری یا درونی )  متولد شده است یا خیر؟  این اطلاعات در باره هردو زوج جمع آوری می شود و با استفاده از این اطلاعات پزشک می تواند شما را به انجام یک سری آزمایشات ژنتیک راهنمایی کند.

۳-    سعی کنید یخجال خانه را از مواد غذایی سالم پرکنید

اگر تصور می کنید که شما می توانید به رژیم غذایی سابق خود ادامه دهید و چیپس و سیب زمینی سرخ کرده وگوشت چرب و… بخورید درحالی که همسرتان مرغ آب پز و سبزیجات وغلات می خورد، سخت در اشتباه هسیتد. تغییر در روش تغذیه برای هردو شما توصیه می شود و اگر هردو باهم این کار را انجام دهید، ضمن اینکه راحت تر به این تغییر عادت می کنید، شما اسپرم های سالم و بهتری را تولید خواهید کرد.

مطالعات نشان داده اند که تغذیه ضعیف می تواند بر کیفیت وتعداد اسپرم ها تاثیر گذارد. به عنوان مثال مردانی که سطح اسید فولیک کمتری دارند تعداد کمتری اسپرم تولید می کنند. یا کمبود ویتامین B در زنان خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی تولید مثل را افزایش می دهد.

شما می توانید آنچه را لازم دارید ( ۴۰۰ میکروگرم در روز) را با خوردن یک صبحانه کامل شامل غلات، سبزیجات برگدار، حبوبات و آب پرتقال تامین کنید. برای اطمینان مصرف یک مکمل اسید فولیک یا مولتی ویتامین با مشورت پزشک نیز موثر است. برخی از کارشناسان باروری مصرف ویتامینهایی که حاوی آنتی اکسیدانها یا اسیدهای آمینه هستند را به مردانی که کیفیت یا کمیت اسپرم پایینی دارن توصیه می کنند.

بدن شما هر روز به ۱۱ میلی گرم روی نیاز دارد که می توانید با خوردن گوشت، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار و تخم مرغ آن را تامین کنید. مطالعات نشان می دهد که کمبود روی حتی برای مدت کوتاه، حجم نطفه و سطح تستوسترون و کاهش می دهد. علاوه بر این کمبود این ماده معدنی می تواند در متابولیسم اسید فولیک تاثیرگذار باشد.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که برخی از آنتی اکسیدان ها مانند C و E می تواند تحرک اسپرم ها را تقویت کند. اما قبل از مصرف هرگونه مکمل یا دارویی باید حتما با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد C و E می تواند بر DNA اسپرم تاثیر سوء داشته باشد.

بهترین انتخاب برای شما می تواند تغذیه سالم و کامل در طول روز باشد که شامل انواع مختلفی از میوه ها ، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، غلات سبوسدار و فراورده های لبنی کم چرب باشد.

۴-     حذف برخی از تفریحات

بسیاری از تفریحات برای زنان، قبل از بارداری متوقف و ممنوع می شود و حتی برخی از آنها  برای بعد از تولد نوزاد نیز ممنوع هستند. برای مردان چی؟  مصرف تنباکو، الکل و مواد مخدر هم بر روی اسپرم مردان تاثیر دارد و هم بر تخمک زنان.  هر سه این مواد باعث کاهش تعداد اسپرم ها و کاهش تحرک آنها می شوند. این بدان معنی است که شما قبل از اقدام به بارداری باید مصرف هر گونه مواد مخدر تفریحی ( ماری جوانا، کوکائین ) و سیگار و الکل  را ترک کنید.

علاوه بر این ، ترک این عادات می تواند در آینده برای خانواده شما بسیار مفید باشد. دود سیگار و تنباکو در محیط خانواده، چه در دوران بارداری و چه بعد از تولد کودک شما، برای سلامتی همسر و فرزندتان مضر و مخرب است.

تحقیقات نشان می دهد که مردانی که روزانه دوبار الکل مصرف می کنند و حداقل دوماه قبل از بارداری اقدام به ترک الکل نکرده اند، شاهد تولد نوزادانی با وزن کم هستند که می تواند سلامت نوزاد در بدو تولد را به خطر انداخته و رفتار او را در طول زندگی تحت تاثیر گذارد.

۵-     چک کردن محل کار خود برای برخی خطرات

برخی از خطرات پنهان برای اسپرمها وجود دارد که اغلب در محل کار مردان یافت می شوند. قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی مانند حلالهای آلی که اغلب برای تمیز کردن محیط کار استفاده می شوند، بر روی اسپرمها تاثیر می گذارند. برخی از آنها حتی ترکیب اسپرم را تغییر داده و باعث نقض در هنگام تولد نوزاد می شوند.

از آنجایی که اسپرم ها برای تکامل و برگشت به حالت طبیعی خود حداقل سه ماه وقت نیاز دارند، سعی کنید سه ماه قبل از اقدام به تلاش برای بارداری تماس خود با مواد شیمیایی مضر را کم یا قطع کنید.

از کارفرما بخواهید که اطلاعاتی در باره مواد شیمیایی مصرف شده در محیط کار را در اختیار شما قرار دهد و آنها را با یک متخصص چک کنید.

۶-     با یک مشاور مالی صحبت کنید

با توجه به هزینه هایی که پیش رو دارید، باید کمی به حساب و کتاب و دخل و خرج زندگی خود رسیدگی کنید و برخی صرفه جویی ها را اعمال کنید. هزینه هایی مانند ویزیت و مراقبتهای دوران بارداری ، بیمارستان و عمل زایمان ، لباس و مایحتاج نوزاد، تغذیه سالم ( که البته یک نیاز همیشگی است ) خواسته یا ناخواسته به شما تحمیل خواهد شد. البته و صد البته این هزینه ها ترسناک نیست بلکه نیاز به مدیریت دارد. ( مترجم: به اطرافیان خود نگاه کنید، آیا کسی با تولد فرزندش فقیر شده است؟ تولد فرزند یک چالش مالی برای خانواده است که معمولا باعث مدیریت منابع مالی و جهش در خانواده می شود)

۷-     خرید چند زیرپوش مناسب

در میان کارشناسان هنوز اتفاق نظری درباره پوشیدن شورت های تنگ و چشبان وجود ندارد. برخی می گویند که پوشیدن زیرپوش تنگ  باعث گرم شدن کیسه بیضه ها شده و ای گرما تعداد اسپرمهای تولید شده را کاهش می دهد. برخی دیگر عقیده دارند که تا زمانی که ما با تعداد اسپرمها مشکل نداریم ( تعداد اسپرمها هنوز در حد خطرناکی کاهش نیافته است ) پوشیدن شورت تنگ مانعی ندارد. به هر حال حفظ احتیاط خیلی هم بد نیست. زیرپوشهای راحت و خنک تهیه کنید و استفاده نمایید.

۸-    از وان داغ پرهیز کنید.

گرمای وان یا جکوزی می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها در بدن شما شود. با توجه به دوره زمانی مورد نیاز برای بازسازی اسپرمها، سعی کنید سه ماه قبل از اقدام به بارداری از رفتن به وان داغ دوری کنید. معمولا مردها استحمام در آب خنک را ترجیح می دهند.

۹-     دوچرخه سواری برای مدت طولانی ممنوع

معمولا یکی از نگرانی های دوچرخه سواران نشستن بر روی زین دوچرخه برای مدت طولانی است که باعث کاهش مقدارمایع منی، کاهش تعداد اسپرم ها و کم شدن تحرک اسپرمه می شود.  کسانی که بیش از دو ساعت در روز و شش روز در هفته دوچرخه سواری می کنند ، مستعد برخی مشکلات ناباروری هستند.

اگر قصد دوچرخه سواری دارید، سعی کنید لباس و زیرپوش نرم و گشاد بپوشید و از صندلی نرم  و راحت برای دوچرخه خود استفاده کنید.

۱۰- آرامش خود را حفظ کنید

آنچه که مسلم است این است که وارد شدن به دوران بارداری برای زوج ها بخصوص برای زنان هیجان انگیز و شاید استرس زا باشد. شما با حفظ آرامش خود می توانید محیطی دلپذیر را برای خود و همسرتان ایجاد کنید و از لحظات هیجان انگیز این دوران لذت ببرید. ورزشهایی مانند شنا، پیاده روی  و هیمن طور مصرف غلات و حبوبات می تواند به شما کمک کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا