خونریزی پس از زایمان

آیا خونریزی تا چند روز بعد از زایمان طبیعی است؟

خونریزی بعد از زایمان امری طبیعی است. ترشحات بعد از زایمان(نفاس یا lochia) سبب خروج خون باقیمانده، موكوس، و بافت جفت از رحم می شود.

منبع این ترشحات محل اتصال جفت به دیوراه رحم است و ممكن است با حجم زیاد و ناگهانی بیرون آید و یا جریانی آهسته مثل خون قاعدگی داشته باشد. بعد از آهسته شدن خونریزی اولیه و با ادامه ترمیم، ترشحات خارج شده از قرمز روشن به صورتی و تدریجاً به زرد تغییر رنگ می دهند.

خونریزی بعد از زایمان چه مدت طول می كشد؟

خونریزی بعد از زایمان ممكن است ۲ تا ۳ هفته و یا تا ۶ هفته ادامه پیدا كند. میزان ترشحات بسیار تدریجی كم می شود. ترشحات قرمز رنگ نباید بیش از ۲ هفته باقی بمانند هر چند اگر استراحت كافی نبوده و فعالیت بدنی زود شروع شود و زیاد باشد خونریزی ممكن است دوباره شروع شود.

چه كاری باید برای خونریزی پس از زایمان انجام داد؟

كار خاصی لازم نیست. اگر زایمان در بیمارستان انجام شده باشد بیمار احتمالاً با پد های بهداشتی بسیار ضخیم كه قدرت جذب بالایی دارند به خانه فرستاده می شود. وقتی به خانه می روید مقدار زیادی پد بهداشتی تهیه كنید. در شش هفته اول نباید از تامپون استفاده كرد زیرا ممكن است سبب عفونت شود. (تامپون: توده پنبه و غیره كه در سوراخ بدن یا زخم می گذارند تا خون و غیره را جذب كند.)

در موارد زیر به پزشك مراجعه كنید:

۱-خیس شدن كامل بیش از یك پد در هر ساعت

۲-ادامه خونریزی شدید و قرمز روشن بعد از هفته اول

۳-تغییر رنگ مجدد خونریزی به قرمز روشن بعد از روز چهارم پس از زایمان و برطرف نشدن آن با استراحت

۴-خونریزی همراه با تكه های بزرگ لخته با اندازه ای بزرگتر از یك سكه

۵-بوی بد ترشحات، تب و/یا لرز

در بعضی موارد نادر بعضی زنان دچار خونریزی تأخیری پس از زایمان می شوند. در صورت وجود خونریزی شدید (در حدی كه پد بهداشتی ظرف یك ساعت كاملاً از ترشحات اشباع شود) باید بلافاصله به پزشك مراجعه كرد زیرا ممكن است علائمی از باقی ماندن تكه ای از جفت در درون رحم و یا انقباض ناكافی رحم باشد. در صورتیكه خونریزی خیلی شدید باشد و احساس ضعف بوجود آید بلافاصله باید به اورژانس مراجعه كرد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا