چرا در دوران بارداری به کلسیم نیاز داریم؟

در قدیم عقیده بر این بود که یک خانم حامله به روزانه 1200میلی گرم کلسیم نیاز دارد ولی تحقیقات جدید مشخص کرده اند که روزانه 1000 میلی گرم کلسیم تمام نیازهای یک خانم باردار را بر طرف می نماید. بدن شما بیش از این مقدار را نمی تواند جذب کند. شما باید روزانه 4 وعده لبنیات یا سایر موادی که سرشار از کلسیم هستند را مصرف کنید ( به لیست زیر مراجعه نمایید.)
حتی پس از به دنیا آمدن بچه و تمام شدن مراقبت های پس از زایمان باز هم به کلسیم مصرفی خود توجه داشته باشید. شما به این ماده جهت جلوگیری از پوکی استخوان در آینده نیاز دارید.

بهترین منابع غذایی کلسیم

شیر و سرشیر و سایر انواع لبنیات بهترین منابع کلسیم هستند، همانند غذاهای غنی شده با کلسیم و ماهی تن

(نوع غذا)

مقدار کلسیم

250 گرم ماست کم چرب

414

250 گرم شیر بدون سرشیر

302

2 فنجان پنیر محل

300

250 گرم آب پرتقال غنی شده با کلسیم

300

2 قطعه نان غنی شده با کلسیم

300

100 گرم ساردین

300

1 اونس پنیر Gruyere

283

100 گرم تن ماهی آزاد

211

30 گرم پنیر چدار

202

یک دوم فنجان شلغم پخته

98

مکمل حاوی کلسیم

یک مکمل مولتی ویتامین خوب باید حداقل 150 تا 200 میلی گرم کلسیم داشته باشد. شما همچنین می توانید از یک مکمل کلسیم استفاده نمایید. اگر ترکیب کلسیم این مکمل به صورت کربنات کلسیم باشد بهتر است زیرا این ترکیب کلسیم به راحتی در بدن جذب می شود. جهت فهمیدن این موضوع یک آزمایش انجام دهید: مقداری از مکمل حاوی کلسیم را در یک ظرف حاوی سرکه بریزید اگر پس از 10 دقیقه هنوز به طور کامل حل نشده بود بهتر است از یک مکمل دیگر استفاده نمایید.
سعی کنید قرص های کلسیمی استفاده کنید که بدون سرب هستند. تحقیقات جدید مشخص کرده اند که برخی از منابع طبیعی کلسیم هم حاوی مقادیر کمی سرب هستند که حتی همین مقدار کم هم می تواند بر روی جنین آثار سوئی داشته باشد.

مصرف دارو در دوران بارداری

زنان باردار مخصوصاً در سه ماهه اول حاملگی نباید هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک متخصص زنان مصرف نمایند. زیرا بسیاری از این داروها از جفت گذشته و خود را به جنین می رسانند.
تحقیقات مختلف نشان داد که داروهای ضد درد، خواب آور و آنتی بیوتیک ها از جفت گذشته و خود را به جنین می رسانند. لذا در دوران بارداری باید حتی المقدور از مصرف دارو خودداری نمود. دارویی مانند آسپرین که همه فکر می کنند بی ضرر است به مقدار زیاد ممکن است اختلالاتی در انعقاد خون نوزاد به وجود آورد. بنابراین در حاملگی برای تسکین درد بهتر است از استامینوفن استفاده شود. مقادیر کم آسپرین ( یک قرص آسپرین بچه در روز) می تواند باعث جلوگیری از ایجاد فشار خون بالا در حاملگی شود. اگر سابقه فشار خون بالا در حاملگی دارید در مورد مصرف آسپرین از پزشک خود سؤال کنید.
استفاده از دارو بدون تجویز پزشک در بعضی از کشورها مانند آمریکا رایج است. مقاله ای که در مورد مصرف دارو در دوران بارداری در مجله بالینی زنان و مامایی در شماره ژوئن 1977 منتشر شد نشان داد که بسیاری از زنان باردار بدون تجویز پزشک دارو را مستقیماً از داروخانه خریداری کرده و مصرف می نمایند. در 231 بیمار مورد مطالعه 65% از دارو های ضد اسید معده، 28% از ترکیبات آهن، 25% از ملین، 17% از قطره بینی، 16% از داروهای ضد استفراغ و 3% از مسکن استفاده کرده اند. این است که نا هنجاری مادرزادی در بچه های این مادران بیشتر از زنان بارداری است که دارویی در دوارن بارداری بدون تجویز پزشک مصرف نکرده اند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا