نمونه گیری زگیل تناسلی

با گسترش روز افزون زگیل تناسلی تشخیص صحیح و درمان مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار شده است. عامل بیماری زگیل تناسلی یک ویروس به اسم Human Papilloma Virus می باشد که به اختصار به آن ویروس HPV گفته می شود.

عفونت پایدار با گونه های پرخطر HPVمهمترین ریسک فاکتور برای سرطان دهانۀ رحم میباشد؛البته توجه داشته باشیداولا برای ایجادکانسر عفونت پایدار وطولانی بمدت وپس از سال ها لازم بوده وضمنا این عفونت شرط لازم برای حدود50% سزطان ها می باشد.

مقاربت نا به هنجار،تعداد شرکای جنسی در طول زندگی ونیز تعداد شرکای جنسی طرف مقابل ازعوامل افزایش دهندۀ شیوع آن و یک هشدار به حساب می آید. دقّت درفهم تفاوت بین عفونی شدن با ویروس، عفونت نهفته، عفونت پایدار با HPV و نیز عفونتهای علامت دار با زگیل تناسلی مساله ی مهمی می باشد که در صورت عدم دقت به آنها ودرک نا صحیح از آن باعث سردرگمی بیماران و ایجاد استرس های نابه جا در آنان می گردد. خوشبختانه امروز با تست PCR که دقیق ترین روش شناسایی و تعیین نوع ویروس HPV (عامل ایجاد زگیل تناسلی) است ،می توان نسبت به وجود و تیپ ویروس با دقت زیاد پی برد.

یک آزمایش مناسب زگیل تناسلی باید دارای خصوصیات زیر باشد:

·         حداکثر تعداد ویروس را چک بکند. معمولا در بهترین آزمایشگاهها حداکثر ۴۰ نوع از این ۱۰۰ نوع ویروس چک می شوند ولی در مورد ۶۰ نوع بعدی باید آزمایشگاه بتواند اظهار نظر کند. در ۴۰ نوع اول آزمایشگاه باید به صراحت بگوید که کدام نوع یا انواع مثبت می باشند. ولی برای ۶۰ نوع دیگر نمی توان تک تک قضاوت کرد و آزمایشگاه فقط می تواند بگوید که بیمار برای ۶۰ نوع باقیمانده مثبت یا منفی است. اگر مثبت باشد، بیمار یک یا چند نوع از آن ۶۰ نوع را دارد.

·         بهترین روش برای انجام آزمایش زگیل تناسلی روش PCR است.

·         نمونه برداری در این افراد اهمیت خیلی زیادی دارد و بسیاری از نتایج اشتباه آزمایشگاهها، ناشی از اشتباه در نمونه برداری می باشد.

فقط حدود ۵۰ درصد افرادیکه دارای ویروس HPV هستند دارای ضایعات زگیل مانند می باشند، افرادیکه این ویروس داخل خونشان است و زگیل پوستی می زنند آدمهای خوشبختی هستند، چون متوجه مشکل خود شده و بدنبال درمان می روند. مثلا اگر خانمی نوع ۱۶ یا ۱۸ این ویروس را داشته باشد و متوجه وجود این بیماری در بدن خود نباشد، ابتلا به سرطان دهانه رحم پس از حدود ۱۵ سال تقریبا حتمی است. در افرادیکه دارای ضایعه جلدی نیستند و مشکوک به ابتلا به این بیماری می باشند، آزمایشگاه از نمونه برداری های تخصصی برای تشخیص این بیماری استفاده می کند.

افرادیکه فاقد هرگونه علائم هستند به عنوان ناقلین این بیماری ویروس را در جامعه منتشر می کنند. هم مرد و هم زن باید به این نکته توجه کنند که فقدان ضایعه در ناحیه تناسلی دلیل بر عدم ابتلا شریک جنسی به بیماری زگیل تناسلی نمی باشد. این ویروس در داخل خون هست و در ضمن بسیاری از ضایعات زگیل تناسلی با چشم معمولی قابل رویت نیستند و فقط با درشت نمائی (چشم مسلح) قابل رویت می شوند.

اگر فردی در نواحی مختلف بدن دارای ضایعه است، مثلا دارای ضایعه در ناحیه فرج، اطراف مقعد و داخل دهان می باشد، باید از هر سه منطقه نمونه جداگانه اخذ کرد که هزینه آزمایش را بالا می برد. هزینه هر آزمایش استاندارد HPV حدود سه میلیون ریال است و آزمایشگاههائی که هزینه کمتر می گیرند یا تعداد ویروس اندکی را چک می کنند و یا اینکه مسائل دیگری مطرح است.

انجمن زنان و مامائی آمریکا و انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که تمام خانمهای ۶۵-۳۰ ساله هر ۵ سال تست پاپ اسمیر را همراه با آزمایش زگیل تناسلی را با هم انجام دهند. خانمها توجه داشته باشند که تست پاپ اسمیر یک تست جداگانه است و به هیچ وجه جایگزین آزمایش زگیل تناسلی نمی شود.

در خانم هایی که خدای نکرده مبتلا به انواع خطرناک این ویروس هستند، باید یک قدم جلوتر رفت و یک آزمایش دیگر درخواست کرد و آن آزمایش ورود ویروس HPV بداخل DNA سلول می باشد که در اصطلاح تست Integration گفته می شود. در خانمی که دارای نوع پر خطر این ویروس بوده و نیز تست انتگراسیون وی مثبت است، خطر ابتلا به سرطان خیلی زیاد است.

قابل ذکر است که انجام نمونه گیری از مردان وزنان وحتی دختران باکره فقط بابرداشتن تنها مقداری از ضایعه ویا حتی ترشحات پیشابراه، واژنیال و یا وستیبول قابل انجام بوده و به روشPCR در آزمایشگاه های معتبر نسبت به تعیین بود و نبود ونیز تایپ آن از نظر کم خطر و یا پرخطر بودن اقدام می گردد.

به سه دلیل ممکن است یک فردی مبتلا به ویروس HPV شده باشد ولی نتیجه آزمایش منفی باشد:

·         نمونه برداری صحیح انجام نشده باشد.

·         آزمایش صحیح انجام نشده باشد.

·         تعداد ویروسها هنوز اندک باشند. هر آزمایش یک سطح حساسیت دارد یعنی تا رسیدن به آن حساسیت آزمایش نمی تواند کارآئی داشته باشد. در بیماری زگیل تناسلی نیز تا ویروسها به تعداد مشخصی نرسند، تست مثبت نمی شود.

توصیه می شود افراد زیر اقدام به انجام آزمایش زگیل تناسلی بکنند:

·         افرادی که رابطه جنسی خارج از خانواده داشته اند.

·         افرادی که شریک جنسی آنها رابطه جنسی خارج از خانواده داشته است.

·         افرادی که شریک جنسی آنها دارای زگیل تناسلی در ناحیه تناسلی است.

·         افرادی که خودشان دارای ضایعه مشکوک به زگیل تناسلی هستند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا