ویاگرای زنانه

اختلال عملكرد جنسی در زنان، علل وراه حل

بسیاری از زنان در دوره‌ای از زندگی خود یك مشكل جنسی را تجربه می‌كنند. برخی آمارها نشان می‌دهد كه حداقل ۴ نفر از هر۱۰ زن یكی از انواع مشكلات جنسی را در طول زندگی تجربه می‌كنند كه در اصطلاح پزشكی، به همه آنها (اختلال عملكرد جنسی) گفته می‌شود.

به تازگی برخی از شركت‌های دارویی ادعا كرده‌اند دارویی برای تحریك میل جنسی زنان در دست ساخت و بررسی دارند كه یك ماده استنشاقی است و بر مغز اثر تحریكی دارد.
(برومولانوتاید) كه به اصطلاح ویاگرای زنانه نام گرفته در زنانی كه كاهش میل و انگیزش جنسی دارند، می‌تواند مفید واقع شود. البته این دارو مانند ویاگرا عمل نمی‌كند (ویاگرا جریان خون اعضای تناسلی را افزایش می‌دهد) بلكه باعث آغاز و تسهیل تحریك جنسی می‌شود. اگر چه راه‌های درمانی ساده‌تر هم وجود دارد، متاسفانه با وجود شیوع اختلالات جنسی، هنوز مبتلایان از مطرح كردن مشكلات خود حتی با پزشك خودداری می‌كنند.
تداوم مشكلات جنسی در یكی از مراحل پاسخ جنسی، طولا‌نی شدن اختلال عملكرد جنسی نام می‌گیرد كه در فرد ایجاد اضطراب كرده و اثر منفی بر روابط زناشویی او می‌گذارد. البته اضطراب هم خود باعث تشدید و ادامه اختلال می‌شود. اگر چه عوامل متعددی موجب این اختلال در زنان می‌شوند اما قابل درمان هستند ولی متاسفانه به دلیل شرم از در میان گذاشتن این مشكلات با پزشك یا مشاور، حتی آسان‌ترین راه درمان (یعنی آشنایی با ساختار بدنی و عملكرد طبیعی بدن در زمان فعالیت جنسی) نیز مورد غفلت واقع شده است.

شیوه عملکرد ویاگرا

كار وایاگرا به این صورت است كه چون نعوظ به خاطر جریان خون صورت می گیرد، وایاگرا  باعث  میگردد  جریان  خون بیشتری بسمت  آلت  سرازیر  گردد. بعضی از پژوهشگران هم این تئوری را می دهند كه این مسئله ممكن است، در زنان هم  همین تاثیر  را داشته باشد. اینكه جریان بیشتر خون باعث سفت تر شدن و اركشن بیشتر بافت كلیتوریس گردد. البته تست بر این مسئله  فعلاٌ  توسط خود كمپانی سازنده وایاگرا ادامه دارد اما نتایج آن تا این لحظه پایان یافته نیست. بعضی كمپانی های دیگر هم سعی دارند كه قرص وایاگرا را مخصوص خانمها بسازند اما  تا كنون چنین  كاری  را نتوانسته اند انجام دهند.

 مركز  دارو و تغذیه در آمریكا اذعان می نماید كه بعضی از متخصص ها هم گزارشی را از تجویز وایاگرا خصوص زنانی كه مشكلات  فیزیكی جنسی را دارند می دهند اما مصرف آن را برای زنانی كه مشكل ذهنی جنسی دارند توصیه نمی نمایند.

عوارض مصرف ویاگرا

 از آن جهت كه از سوی انجمن دارو و تغذیه در آمریكا مصرف وایاگرا برای زنان تجویز نشده، هیچ مدرك معتبری از اثرات جانبی مصرف آن برای زنان هم وجود ندارد. از نظر معمولی احتمالاٌ زنان در صورت مصرف دچار همان اثرات جانبی در مردان  می گردند  اما  ممكن است چیزهای دیگری بروز نماید و خطرات جانبی بیشتری بهمراه آورد.

 تبلیغات اینترنتی و یا داروخانه های اینترنتی تماماٌ سعی می كنند از محبوبیت وایاگرا استفاده مالی نمایند و این واقعیتی است كه بسیاری از محصولاتی كه آنها اراده می كنند توسط سازمان های بهداشت مورد تایید نمی باشد.حتی  ممكن است كه داروهایی با كیفیت نامطلوب تحویل مشتری دهند كه خود بتواند باعث اثرات دیگری گردد.

 مردانی كه وایاگرا مصرف می نمایند باید در نظر بگیرند كه مصرف آنها نباید خود سرانه باشد و قرص نیز باید از داروخانه های مورد  تایید دریافت گردد. زنانی كه توسط شریك جنسی خود، تبلیغات، داروخانه یا هر راه دیگری قرص را بدست می  آورند  و  تصمیم  به  مصرف آن میگیرند باید بدانند كه این مواد باعث چه مشكلاتی می گردد و در كنار آن بروی بدن زنان ممكن است عوارض شدیدتر و ناشناخته  تری نیز داشته باشد.نگرانی شما بخاطر سلامت شریك جنسی تان و حمایت شما از وی نشان می دهد كه  شما  در  رابطه خود با وی تنها به سكس فكر نمی كنید و به تندرستی وی نیز اهمیت می دهید.

زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان

وقتی كه مشكلات روابط زناشویی به حدی تكرار یا تداوم می‌یابد كه باعث آزار و اذیت ‌شود، باید برای بررسی علل فیزیكی و روانی به پزشك مراجعه كرد. برای حل مشكل ابتدا باید بیماری زمینه‌ای درمان شود مثلا اگر زنی اختلال هورمونی دارد یا دارو مصرف می‌كند باید درمان هورمونی قطع و تغییر دارو صورت گیرد.
گاهی معالجه این اختلال نیاز به دارو دارد اما در اغلب موارد درمان بدون نیاز به دارو انجام می‌شود. ابتدا باید با بهبود روابط بین خود و همسرتان، سلامت جنسی را تامین كنید. برای رسیدن به این هدف:
روابط خوبی با همسرتان داشته باشید: رابطه صادقانه و راحت با همسر می‌تواند در پیشرفت انگیزش و صمیمت كمك كند. بعضی زوج‌ها هیچ‌گاه راجع به مشكلات خود در روابط زناشویی با هم صحبت نمی‌كنند در صورتی كه صحبت درباره آنچه ایجاد احساس خوب یا بد در فرد می‌كند می‌تواند به بهبود آن كمك كند.
می‌توانید از كتاب‌های موجود یا پیشنهادات پزشك كمك بگیرید تا در میزان میل جنسی خود و همسرتان تعادل برقرار كنید. تغییرات سلامت ساز در زندگی خود ایجاد كنید. ورزش منظم و اوقات كافی برای تفریح و استراحت را فراموش نكنید. مصرف سیگار و الكل با ایجاد محدودیت و كاهش جریان خون اعضای تناسلی می‌تواند باعث كاهش انگیزش شود. ورزش‌های منظم هوازی می‌تواند بُنیه شما را قوی و روحیه‌تان را شاداب نگه دارد. یاد بگیرید كه استرس‌های روزانه زندگی را با تمركز از ذهن و بدنتان خارج كنید.
عضلات لگن خود را تقویت كنید: ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات كف لگن می‌تواند به حل برخی مشكلات انگیزشی و ارگاسم كمك كند. این ورزش‌ها كه(كِگل) نام دارد، موجب تقویت عضلات درگیر در احساس لذت جنسی می‌شوند. ابتلا عضلات لگن خود را سفت كنید مثل اینكه می‌خواهید جلوی جریان ادرار را بگیرید، تا ۵ بشمارید و سپس خود را شل كنید. این ورزش را روزانه چندین بار تكرار كنید.
مشاوره كنید: مشاوره و در میان گذاشتن مشكل با یك متخصص می‌تواند به شما كمك كند تا با آموزش درباره پاسخ جنسی و روش‌های كمكی به راه‌حل مشكل دست یابید.
گاهی برای درمان بیماری زمینه‌ای یا تغییرات هورمونی به مصرف دارو نیاز دارید: اضطراب و افسردگی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و عصبی، جراحی شكمی و لگن و سرطان‌ها، عدم تعادل هورمونی در زمان حاملگی و شیردهی، مصرف قرص‌های ضدبارداری و دوران یائسگی و پیش از یائسگی مواردی هستند كه نیاز به درمان دارویی یا تغییر دارو دارند. پس:
داروهایی كه ایجاد عوارض اختلال جنسی می‌كنند را تغییر داده یا قطع كنید. (زیر نظر پزشك)
مشكلات تیروئید و سایر بیماری‌های هورمونی را با مراجعه به پزشك درمان كنید. افسردگی و اضطراب خود را تا حد امكان با نظر پزشك درمان كنید. با ورزش عضلات كف لگن را تقویت كنید.
توصیه‌های پزشك برای پیشگیری و درمان درد در مقاربت را انجام دهید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا