زگیل تناسلی (HPV)

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی بیماری عفونی ناحیه تناسلی است که معمولاً از راه تماس جنسی منتقل می شود. عامل آن ویروس پاپیلومای انسان (HPV) می باشد که این ویروس بیش از صد نوع دارد و برخی از انواع آن قادر به ایجاد این بیماری هستند.

 

پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV چیست؟

پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV ویروسی است که از طریق تماس پوستی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. امروزه بیش از 100 نوع پاپیلوما ویروس انسانی متفاوت شناسایی شده است.
 

ویروس پاپیلوما چه بیماریهایی ایجاد می‌کند؟

ویروس های پاپیلوما انواع متفاوتی از زگیل ها شامل زگیل پوستی، زگیل کف پا، زگیل های مسطح، کاندیلومای تناسلی و پاپیلوما های حنجره ای را در انسان ایجاد می کنند.
 

شیوع زگیل تناسلی چقدر است؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی است. در دنیا حدود 27 درصد افراد فعال از نظر جنسی به این ویروس آلوده هستند.عفونت در مردان معمولا بدون علامت بوده، لذا تشخیص عفونت در مردان سخت تراست و بیشترین سن شیوع بیماری در دوره ی جوانی می باشد.
 

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، در حالی که تبخال تناسلی توسط ویروس تبخال یا هرپس ویروس انسانی (HSV) ایجاد می شود. عامل هر دو ویروسی بوده واز طریق مقاربت انتقال می یابند. علائم تبخال تناسلی بیشتر تاول بوده وبا سوزش همراه می باشد اما زگیل تناسلی برآمدگی های پوستی برجسته به صورت منفرد ویا توده ای و گل کلمی شکل می باشد. یک تفاوت دیگر این است که انواع پرخطر ویروس زگیل تناسلی می تواند سرطان دهانه رحم ایجاد کند.

 

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی برآمدگی های پوستی توپر به ابعاد 2 تا چند میلی متر هستند که ممکن است، به صورت منفرد ویا توده ای شکل باشند. فاقد درد، سوزش وخارش بوده ومسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند. در مواردی زگیل آنقدر کوچک است که به راحتی قابل مشاهده نیست. این زگیل ها بصورت ضایعات گوشتی خاکستری رنگ در ناحیه تناسلی مردان و زنان دیده می شوند. این زگیل ها نواحی مرطوب دستگاه تناسلی را گرفتار می کند ودر بسیاری از موراد آنقدرکوچک هستند که ممکن است با چشم دیده نشوند. محل ضایعه در زنان ابتدای آلت تناسلی، واژن، دهانه رحم، مقعد،کشاله ران ودر مردان آلت تناسلی، پوست بیضه ها ، ران و کشاله ران می باشد.
 

چه مدت پس از آلوده شدن با ویروس علائم آن ظاهر می‌شود؟

مدت ظهور علائم از چند ماه تا چند سال بسته به سیستم ایمنی فرد متفاوت می باشد. دربعضی از افراد سیستم ایمنی فرد با ویروس مبارزه کرده ومانع ایجاد بیماری می شود.
 

آیا برای زگیل تناسلی درمانی وجود دارد؟

بله، روش درمان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک درمان با استفاده از داروهای موضعی مانند سوزاندن با پودوفیلین و یا فریز کردن توسط نیتروژن مایع، روش های جراحی ،لیزر، الکتروکوتر، ( از بین بردن ضایعه با جریان الکتریکی) صورت می گیرد. محلول های شیمیایی سا ختنی هم موجود است که باعث سوزانده شدن توده بر آمده و از بین بردن ویروس های داخل آن می شود.
 

آیا برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی واکسن وجود دارد؟

بله، دو واکسن گارداسیل وسرواریکس برای ایمن سازی بدن در مقابل برخی از انواع پاپیلوما ویروس انسانی می تواند از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند. واکسن گارداسیل برای زنان ومردان و واکسن سرواریکس برای زنان توصیه شده است. واکسن باید طی شش ماه در سه نوبت تزریق شود تا بیشترین اثر را داشته باشد.
 
 
 

آیا بین ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان ارتباطی وجود دارد؟

بله، برخی از انواع این ویروس باعث سرطان دهانه رحم می شوند. برخی دیگر می توانند باعث ابتلا به سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی در مردان وسرطان دهان وگلو شوند. یک فرد ممکن است به بیش از یک نوع ویروس مبتلا شود. خطر ابتلا به این سرطان ها در افراد با نقص سیستم ایمنی مانند مبتلایان به ایدز و گیرندگان پیوند عضو بیشتر است.
 

پزشک چگونه بیماری را تشخیص می‌دهد؟

تشخیص زگیل های ناحیه ی تناسلی بر اساس شکل ضایعات وسئوالاتی که پزشک از بیمار می پرسد صورت می گیرد.گاهی ضایعات خیلی کوچک هستند وقابل مشاهده نبوده ویا ظاهری شبیه سایر بیماری ها ی پوستی دارند، در این صورت پزشک محل مورد نظر را با  اسید استیک  5 درصد آغشته وبه مدت 5-10دقیقه صبر می کند. اگر ضایعه سفید شود، دلیل بر وجود زگیل تناسلی می باشد. این اقدام تشخیصی در زنان توصیه نمی شود. در مواردی لازم است زگیل یا بخشی از آن برای تائید تشخیص به آزمایشگاه فرستاده شود.

 

آزمایش پاپ اسمیر در زنان مبتلا به این بیماری چه فایده ای دارد؟

برای تمام زنانی که عفونت ویروس پاپیلومای انسانی را داشته اند باید آزمایش پاپ اسمیر به طور مرتب انجام شود تا به موقع هرگونه ناهنجاری را در سلول های واژن و دهانه رحم شناسایی ودرمان کرد واحتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد.
 
 

اگر درمان ویروس را ریشه کن نمی‌کند، پس چه فایده ای دارد؟

درمان احتمال گسترش و پراکنده شدن ویروس را کم کرده ودرد و خارش را برطرف می کند. علاوه بر آن زگیل ها از نظر شکل ظاهری ناخوشایند هستند و برداشتن آنها بهتر می باشد.
 

عوامل خطر سازی که احتمال ابتلا به بیماری زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد، چیست؟

داشتن شرکای جنسی متعدد، ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی مانند سوزاک، شروع برقراری رابطه های جنسی از سنین پایین، از عوامل خطرسازی است که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
 

میزان شیوع زگیل تناسلی در مردان بیشتر است یا زنان؟

میزان شیوع زگیل تناسلی در زنان و مردان یکسان است، اما علائم و عوارض در مردان کمتر از زنان می باشد.
 
 

فرد مبتلا به زگیل تناسلی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

فرد مبتلا به زگیل تناسلی حتماً باید به پزشک مراجعه و اقدام به برداشتن زگیل ها نماید.

 

راه‌های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری منتقله از راه جنسی می باشد، بنابراین همزمان همسر وی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت ابتلا لازم است هردو نفر درمان شوند. ویروس گاهی از طریق استفاده از تیغ آلوده ویا در موارد نادر از طریق حوله، مایو و لباس زیر آلوده نیز انتقال می یابد.
 

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری چه باید کرد؟

رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به حریم خانواده عدم دستکاری زگیل ها ونواحی مبتلا، عدم استفاده ازتیغ در نواحی مبتلا ودرمان هر دو زوج استفاده از کاندوم می تواند خطر انتقال را کاهش دهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا