پرسش هایی در مورد اسپرم

همراه با همسر خود به سؤالات زیر پاسخ دهید و میزان اطلاعات خود را در مورد اسپرم ها بسنجید:

1- پایین بودن کیفیت اسپرم برای سلامت قلب مردان مضر است.

-درست

-نادرست

2- برای یک لقاح مصنوعی موفق سن اهدا کننده باید زیر 35 سال باشد.

-درست

-نادرست

3- استفاده زیاد از سونا باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود.

-درست

-نادرست

4- رژیم گیاه خواری برای سلامت اسپرم مفید است.

-درست

-نادرست

5- قدرت باروری اسپرم ها در فصل تابستان بیشتر است.

-درست

-نادرست

6- دانشمندان موفق به ساخت اسپرم آزمایشگاهی شده اند.

-درست

-نادرست

7- مایع منی برخی از مردان فاقد اسپرم است.

-درست

-نادرست

پاسخ صحیح سؤالات

پایین بودن کیفیت اسپرم برای سلامت قلب مردان مضر است.

درست

پایین بودن کیفیت اسپرم با خطر ابتلا به فشار خون بالا همراه است. این خطر بیشتر مردان بالای 30 سال را در بر می گیرد. ارتباطی که هرگز برای پزشکان تعجب آور نیست. زیرا اگرچه 15 درصد ژن های ما مستقیما به باروری و تولید مثل مربوط است ولی بسیاری از آن ها در عین حال وظایف دیگری از جمله کمک به عملکرد مناسب گردش خون و یا کارکرد صحیح هورمون های بدن را نیز به عهده دارد.

برای یک لقاح مصنوعی موفق سن اهدا کننده باید زیر 35 سال باشد.

نادرست

سن اهدا کننده اهمیت چندانی ندارد. پژوهشگران بریتانیایی در تحقیقات خود نشان داده اند که در اهدا کنندگان اسپرم بالای 40 سال همان قدر احتمال موفقیت در لقاح مصنوعی وجود دارد که در مردان جوان تر. در واقع برای داشتن یک لقاح مصنوعی موفق کیفیت اسپرم مهم تر از سن اهدا کننده است.

استفاده زیاد از سونا باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود.

درست

حاصل مطالعات پژوهشگران ایتالیایی که بر روی مردان 30 ساله ای که از سلامت کامل برخوردار بودند صورت گرفت نشان داد که استفاده از دو جلسه حمام سونا در هفته به مدت سه ماه متوالی با کاهش کیفیت و غلظت اسپرم این افراد همراه است. در واقع گرمایه سونا تأثیری مستقیم بر کیفیت اسپرم دارد به همین علت مردان اسکاتلندی که عادت به پوشیدن کیلت ( نوعی پوشش سنتی ) دارند نسبت به مردان اروپایی از قدرت باروری بیشتری برخوردارند .

رژیم گیاه خواری برای سلامت اسپرم مفید است.

نادرست

چنانچه قصد دارید صاحب فرزندی شوید بهتر است رژیم گیاه خواری را رها کرده و خوردن گوشت را آغاز کنید در واقع بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی در کاریفورنیا تعداد اسپرم مردان گیاه خوار بسیار پایین تر ( 50 میلیون در هر میلی لیتر) از افرادی است که از تغذیه معمول ( 70 میلیون در هر میلی لیتر) برخوردارند. ضمن آنکه در افراد گیاه خوار فقط یک سوم اسپرم فعال هستند در حالیکه این رقم در میان افرادی که در رژیم غذایی خود از گوشت و فراورده های حیوانی نیز استفاده می کنند به 60 درصد می رسد. علت این تفاوت نشأت گرفته از این واقعیت است که رژیم های گیاهی عمدتا فاقد ویتامین ب 12 که لازمه داشتن اسپرم هایی با کیفیت است می باشد.

قدرت باروری اسپرم ها در فصل تابستان بیشتر است.

نادرست

کاملا برعکس. بر اساس یافته های دانشمندان با فرض ثابت بودن حجم اسپرم در طول سال، تعداد اسپرم مردان در فصل زمستان به اوج خود رسیده و در طول تابستان کاهش می یابد. همچنین بنا به عقیده این محققان احتمال باروری به ویژه در آن دسته از زوج هایی که دچار مشکلات باروری هستند در طول فصل زمستان و بهار بیشتر است.

دانشمندان موفق به ساخت اسپرم آزمایشگاهی شده اند.

درست

محققان دانشگاه نیوکاسل انگلستان موفق به تولید اسپرم در شرایط آزمایشگاهی شدند. آن ها برای این منظور از سلول های بنیادی به دست آمده از جنین که حامل کروموزوم های XY بودند استفاده کردند . این اسپرم ها برای تولید مثل مورد استفاده قرار نمی گیرند ولی این امکان را به محققان می دهند که به شناخت بهتری از چرایی و چگونگی ناباروری در مردان دست یافته و به مطالعه و بررسی شیوه های درمانی جدید و بالقوه بپردازید.

مایع منی برخی از مردان فاقد اسپرم است.

درست

منی یا مایع انزالی مردان از 65 تا 70 درصد ترشحات کیسه اسپرم، 15 تا 20 درصد ترشحات پروستات و مابقی از ترشحات دیگر تشکیل شده است. و در حالت طبیعی فقط در حدود یک درصد از حجم منی را اسپرم ها تشکیل می دهند.این در حالی است که مایع منی برخی از مردان ممکن است به طور کامل فاقد اسپرم باشد، پدیده ای که در اصطلاح پزشکی به آن آزواسپرمی اطلاق می شود. عارضه ای که می تواند ناشی از یک بیماری مادرزادی و یا استفاده از برخی انواع داروها باشد.

 

برچسب ها نازایی مردان
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا