پرسش های متداول در مورد بارداری

آیا فاصله کم بین بارداری ها باعث کاهش وزن نوزاد هنگام تولد میشود؟
قاعدتا فاصله دو  حاملگیحداقل باید یک سال باشد در غیر این صورت نه تنها وزن جنین بعدی کمتر نمی شود که بیشتر نیز خواهد شد زیرا در هر حاملگی رحم بزرگتر از قبل باقی می ماند و جنین بعدی شانس بیشتری برای رشد بهتر را دارد به همین دلیل رحم کسی که زایمان نداشته در همان حالت کوچک باقی می ماند ولی آن ها که زایمان داشتند به تناسب تعداد حاملگی ها، رحم آن ها بزرگتر خواهد شد و این امری طبیعی است و نباید باعث نگرانی شود.

من یک فیبروم ساب سروزال بزرگ ۹ در ۱۳ دارم آیا انجام آزمایش آمنیوسنتز در این شرایط خطرناک است و احتمال سقط وجود دارد؟
 اولا باید در محلی که فیبروم قرار دارد سوزن را وارد نکرد و این فقط در صورتی امکان پذیر است که پزشک از تجربه کافی برخوردار باشد و دوم این که زیر سونوگرافی آمنیوسنتز انجام شود در این حالت سوزن را در محلی دور از استقرار فیبروم وارد می کنند و هیچ خطری ایجاد نمی شود.

آیا در معرض دود سیگار بودن خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟
 اعتقاد بر این است کسانی که از دود سیگار دیگران استنشاق می کنند نیکوتین و گاز کربنیک بیشتری دریافت می کنند به طوری که این افراد را سیگاری های دست دوم یا Second-Smoked گویند. بنابراین نه تنها در برابر دود سیگار بودن بلکه آلودگی هوا در روزهای بحرانی نیز در اوایل حاملگی برای خانم های باردار مضر است.

آیا افزایش وزن شدید در سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟
 هیچ ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد ولی خطر افزایش وزن بیشتر از استاندارد که باید بین ۱۲- ۱۰ کیلوگرم باشد را بالا می برد این بیماران گاهی تا ۲۰ کیلوگرم در طول حاملگی افزایش وزن خواهند داشت که قطعا اگر سن بالای ۳۵ سال نیز داشته باشند بروز دیابت و فشار خون بالا نیز در این ها شایع تر است.

اگر جفت پایین باشد حتما باید به روش سزارین زایمان کرد؟
پایین بودن جفت درجاتی دارد گاهی لبه تحتانی تا دهانه داخلی رحم کشیده می شود و تا آخر حاملگی ممکن است بالا رود و شانس زایمان طبیعی را پیدا کند ولی فرم خطرناک آن است که جفت به شکل کاسه ای در دهانه رحم قرار بگیرد که اکثرا باعث خونریزی و زایمان زودرسی می شود و اگر حاملگی ادامه یابد قبل از شروع درد زایمان باید سزارین شوند و گرنه خونریزی شدید و خطر جدی برای جنین و مادر به وجود می آورد.

آیا مصرف قرص لتروزول بر دوقلوزایی تاثیر می گذارد؟
 کلیه داروهایی که برای تحریک تخمک گذاری در نازایی داده می شود به خصوص ان ها که تخمک گذاری دارند و یا این که مقدار مصرف دارو بیش از نیاز باشد بنابراین نه تنها لتروزول بلکه کلومید بیشتر و آمپول های HMG-HOG نیزهمگی باعث چندقلویی می شوند. به همین دلیل ما برای این که با این مشکل مواجه نشویم ابتدا از یک قرص بعدهرماه یک عدد به آنها اضافه می کنیم البته چنانچه حاملگی ایجاد نشود برای مدت چند ماه گاهی تا شش ماه از این داروها مصرف می شود.

۳۲ سال دارم و مدتی است که چند روز قبل و بعد از اتمام شدن عادت ماهانه ام لکه های قهوه ای رنگ می بینم. علت آن چیست؟ آیا مشکلی وجود دارد؟
 دیدن لکه های خون قبل از عادت ماهانه مربوط به ارمن پروژسترون است که کمبود وجود دارد بعد از عادت ماهانه لکه بینی مربوط به کمبود استروژن است گاهی هم لایه پوشش داخلی رحم که آندومتر گفته می شود و هر ماه با خونریزی ریزش کرده و عادت ماهانه را تشکیل می دهد دچار نامنظمی در رشد و ضخامت می شود و زمانی نیز وجود پولیپی و یا فیبروم های کوچک زیرمخاطی باعث لکه بینی می شوند بنابراین در سنین زیر چهل سال ابتدا با دارو ترجیحا قرص های ضد حاملگی ترکیبی برای سه ماه درمان می کنیم اگر جواب نداد کورتاژ تشخیصی یا عملی پاکسازی داخلی رحم ضروری است که هم تشخیصی را قطعی می سازد و هم این عمل باعث درمان می شود.

عادت ماهانه من هر ماه ۱۰ روز طول می کشد. بهترین زمان برای نزدیکی چه روزی است تا احتمال باردار شدنم افزایش یابد؟
زمان تخمک گذاری ابدا ربطی به روزهای خونریزی ندارد بلکه به اولین روز قاعدگی مربوط می شود که اگر از شروع قاعدگی ۱۴ روز به عقب برگردیم زمان تخمک گذاری شما است مثلا برای دوره ۳۰ روزه، روز ۱۶ و برای ۲۸ روزه، روز ۱۴ و برای ۲۵ روزه، روز ۱۱ قاعدگی (قبل از شروع محاسبه می شود) خواهد بود. همین طور برای کسی که ۳۵ روزه است روز ۲۱ قاعدگی خواهد بود.

آیا زایمان در آب مشکلی مانند عفونت بعد از زایمان برای مادر ایجاد می کند؟
اصطلاح زایمان در آب برای مردم ما کاملا روشن نشده است چون گروهی زمان درد بیمار را در استخر یا وان قرار می دهند و موقع زایمان و خروج جنین خانم حامله را به اتاق زایمان می برند و زایمان در ان جا انجام می شود بنابراین فقط در زمان دارد در اب خواهند بود که برای بعضی ها آرامش بخش بوده و درد زایمان قابل تحمل تر می شود ولی اگر قرار باشد زایمان در آب انجام شود باید پزشک داخل حوضچه مخصوصی، زایمان را انجام می دهند که البته این کار امتیاز چندانی ندارد و چندان معمولی نیست.

آیا انجام سونوی سه بعدی و آنومالی اسکن به طور همزمان در هفته نوزدهم بارداری مشکلی ایجاد نمی کند؟
 انجام سونوگرافی به هر شکلی که انجام شود نباید زیاد طول بکشد و اگر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بیشتر شود اولا آب کیسه جنین گرم می شود نظیر حالتی که نوزاد تب کرده باشد خطرساز اسبت دوم این که روی شنوایی نوزاد نیز تأثیر شناخته شده ای خواهد داشت بنابراین باید سعی کرد زمان انجام سونوگرافی زیاد طولانی نشود.

آیا خونریزی از پشت جفت در هفته دوازدهم بارداری خطرناک بوده و به چنین آسیب می رساند؟
 معمولا خونریزی در پشت جفت در هر مرحله ای که باشد مقدار کم آن خطری ندارد ولی اگر زیاد باشد به طوری که ۱/۳ از سطح جفت را از رحم جدا کند خطر کمی رشد جنین به خاطر نرسیدن خون کافی به وی و یا حتی مرگ جنین وجود دارد گاهی خون از واژن خارج می شود و اگر قهوهای تیره باشد که نشان دهنده خون قدیمی است نه تنها خطری ندارد بلکه مفید نیز می تواند باشد ولی اگر قرمز روشن باشد نشان دهنده خونریزی تازه است که در هر صورت باید به پزشک خود اطلاع دهید. زمانی نیز با درد شدید همراه است که موجب زایمان زودرس می شود.

هفته هفدهم بارداری هستم و طول سرویکس ۳۰ است و در هفته چهاردهم ۳۲ بوده است. آیا این تغییر زیاد خطرناک است و باعث زایمان زودرس می شود؟
 وجود ۲ میلی متر اختلاف چندان ارزشی ندارد ممکن است اشتباه در اندازه گیری باعث این اختلاف شود. از طرف دیگر عده ای از ۳۰ و ۳۵ میلی متر کمتر را کاندید دوختن یا سرکلاژ دهانه رحم می دانند که بستگی به تشخیص و سابقه بیمار دارد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا