آیا در هنگام نزدیکی واژنتان بوی بد می دهد؟

واژن همه زنان سالم  بوی طبیعی دارد. شناخت بوی غیر طبیعی  واژن خیلی مهم است و در صورت غیر طبیعی بودن بو نیاز به درمان دارید. واژن قسمت خود تمیز کننده دستگاه تناسلی است. واژن باکتریهای خوب را در حالت تعادل نگه می دارد تا PH در سطح بهینه 4.5 بماند. گاهی اوقات ترشحات بوی بدی دارند. بوی بیش از حد همراه با سایر علائم مانند خارش واژن، سوزش و درد به علت عفونت واژن می باشد.

علل بوی بد واژن بعد از نزدیکی

عفونت باکتریایی واژینیت (BV)

عفونت های شبیه BV باعث رشد بیش از حد باکتری های بد می شود. این مسئله باعث تولید ترشحات خاکستری رنگ با بوی نامطبوع می شود. اگر شما BV داشته باشید، بوی بد واژن پس از نزدیکی همراه با بوی مایع منی خیلی بدتر می شود. عفونت های واژن به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

 

رژیم غذایی

بعضی از مواد غذایی مانند پیاز و سیر اگر به مقدار زیاد مصرف شود، بر بوی واژن تاثیر می گذارد.

 

قرص ها

آنتی بیوتیک تعادل باکتری ها را در واژن به هم می زنند.

آنتی هیستامین ها باعث خشک شدن ترشحات واژن و تغییر بوی طبیعی واژن می شوند. داروهای گیاهی، قرص های ضد بارداری، هورمون درمانی و کرم های واژن نیز بر بوی واژن تاثیر می گذارد.

 

تعریق بیش از حد

ناحیه تناسلی در معرض تعریق بیش از حد است و چین در ناحیه تناسلی باعث تجمع عرق و بوی بد می شود. لباس های پارچه ای جاذب رطوبت بپوشید و لباس های ورزشی را سریع عوض کنید تا بوی نامطبوع کاهش یابد.

 

تغییرات هورمونی

دوران یائسگی زنان با کاهش سطح استروژن همراه است، و شما را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مخمر  و BV قرار می دهد.

 

فراموش کردن تامپون

تامپون فراموش شده در مهبل (واژن) می تواند منبع بوی بد باشد که باعث عفونت جدی می شود. باید بلافاصله تامپون را بردارید و بو را از بین ببرید.

 

نگرانی در خصوص بوی واژن پس از نزدیکی

هنگامی که بوی غیر معمول بد همراه با خارش و ترشحات غیر طبیعی مشاهده کردید باید به مصرف قرص و مراجعه به پزشک فکر کنید. ممکن است بو ناشی از عفونت باشد و نیاز به دارو داشته باشد.

 

بوی ماهی

این بو به خاطر عفونتی مانند BV است. مراجعه به دکتر اولین گام برای خلاص شدن از این بو است. دکتر شما به احتمال زیاد یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می کند.

 

بوی مخمر

همه زن ها در مهبل (واژن) مخمر سالم دارند. عفونت کاندیدا زمانی رخ می دهد که کاندیدا بیش از حد رشد کرده است. این ترشحات سفید رنگ پنیری واژن از علائم این عفونت می باشد.

 

بوی ترش

عفونت تریکومونا باعث بوی ترش و ترشحات بدبو می شود. این بیماری نوعی بیماری مقاربتی است.

 

بوی پوسیدگی

این بو احتمالا به دلیل یک تامپون فراموش شده است. تامپون فراموش شده در مهبل (واژن) بوی بدی ایجاد می کند که می تواند منجر به عفونت شود. بلافاصله به دکتر مراجعه کنید تا تامپون را به طور کامل از بدن خارج کند.

 

نحوه از بین بردن بوی بد واژن پس از نزدیکی

محصولات تجاری زیادی وجود دارند که برای بوی مطبوع واژن استفاده می شوند. در واقع استفاده از این محصولات غیر ضروری است و ممکن است باعث عفونت و آلرژی شود. معمولا بین pH محیط سالم واژن و مایع منی که باعث بوی بد می شود تفاوت وجود دارد. برخی از زنان نسبت به بوی بد واژن پس از نزدیکی مستعدتر از دیگران هستند.

 

نکاتی برای به حداقل رساندن بوی بد واژن پس از نزدیکی:

 

بهداشت واژن

بلافاصله بعد از رابطه جنسی ناحیه تناسلی را بشویید. دستگاه تناسلی خارجی باید به آرامی با آب گرم و صابون ملایم تمیز شود. صابون در داخل واژن نشود. استفاده از کاندوم از تداخل مایع منی با pH واژن خودداری می کند، بنابراین بوی بد ایجاد نمی شود. لباس زیر نخی گشاد بپوشید تا رطوبت ناشی از عرق و ترشحات واژن را جذب کند. آسترها نیز منطقه را خشک نگه می دارد. به طور منظم لباس زیر خود را عوض کنید.

 

رژیم غذایی و روش های درمان

ماست پر از باکتری "خوب" است که می تواند به حفظ pH واژن کمک کند. می توانید ماست به صورت روزانه بخورید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و به بهبود عفونت واژن کمک می کند. میوه هایی مانند پرتقال، آناناس، زغال اخته و انگور دارای ویتامین C بالایی هستند.

 

درمان دارویی

دکتر ممکن است برای عفونت واژن شما دارو تجویز کند. اگر BV داشته باشید، قرص مترونیدازول تجویز می شود. اگر تریکومونا داشته باشید خودتان و همسرتان باید درمان شوید. هنگامی که دچار عفونت قارچی شده اید کرم ضد قارچ برای اعمال داخل واژن ، قرص خوراکی یا یک شیاف واژن تجویز می شود. به توصیه های پزشک توجه کنید تا دچار عفونت نشوید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا