عفونت تریکومونیازیس در بارداری

تریکومونا چیست؟

تریکومونیازیس Trichomoniasis)) یک عفونت شایع است که از طریق تغییر رنگ و بدبو شدن ترشحات نمایان و عامل ایجادکنندۀ آن یک انگل میکروسکوپی است. بر اساس تخمین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه 7 میلیون نفر آمریکایی به این عفونت (شامل 124000 زن باردار) مبتلا می شوند.

التهاب واژینال تریکومونایی چه اثری بر بارداری دارد؟

ابتلا به این عفونت در باراری با احتمال بالاتر تولد زودرس نوزاد، پارگی زودهنگام کیسۀ آمنیوتیک و وزن کم زمان تولد همراه است. ابتلا به این عفونت احتمال ابتلا به HIV  را در افرادی که در معرض این ویروس هستند، افزایش می دهد. در موارد نادری هم ممکن است در صورت عدم درمان، تریکومونا در طول زایمان طبیعی از مادر به نوزاد انتقال یابد.

علایم التهاب واژینال تریکومونایی چیست؟

ممکن است هیچ علامتی همراه با این عفونت مشاهده نشود؛ ولی ممکن است با ترشحات واژینال زرد یا خاکستری کف آلود و با بوی بد همراه باشد. همچنین ممکن است در دستگاه تناسلی خارجی (وولو و واژن) خارش، سوزش و قرمزی مشاهده شود. برخی از افراد مبتلا دچار سوزش ادرار یا سوزش در زمان نزدیکی می شوند. در برخی موارد نادر هم ممکن است درد زیر شکم بروز کند.

علایم ممکن است در شروع ابتلا به بیماری و یا با تأخیر بروز کند؛ بنابراین اگر اخیراً ابتلای شما به این عفونت تشخیص داده شده است، به این معنا نیست که اخیراً مبتلا شده اید.

اگر علایم این عفونت را دارید، با پزشکتان مشورت کنید تا از نظر ابتلا به این عفونت و سایر عفونت های احتمالی مورد بررسی قرار بگیرید. پزشک شما برای اطمینان از عفونت تریکومونا، ترشحات واژینال شما را زیر میکروسکوپ بررسی کرده و یا برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه می فرستد.

آیا در بارداری بررسی از نظر التهاب واژینال تریکومونایی الزامی است؟

بررسی ابتلا به تریکومونا تنها در صورت وجود علایم این عفونت انجام خواهد شد. هیچ شواهدی مبنی بر کاهش عوارض بارداری در صورت درمان تریکومونا وجود ندارد؛ حتی بعضی از مطالعات نشان داده اند که درمان این عفونت در بارداری باعث افزایش عوارض مرتبط با این عفونت خواهد شد. به همین دلیل تنها خانم هایی که علایم آزاردهنده دارند، در این دوران تحت درمان قرار خواهند گرفت.

درمان تریکومونا در بارداری چیست؟

اگر شما علایم آزاردهندۀ تریکومونا در بارداری را تجربه کرده و پزشک این عفونت را تشخیص داده است، یک دوره درمانی با قرص مترونیدازول انجام خواهد شد (مصرف مترونیدازول در بارداری بی خطر است). همسر شما در هر صورت (در صورت وجود یا عدم وجود علایم) باید مورد درمان قرار گیرد (البته بیشتر مردان هیچ علایمی نشان نمی دهند).

در طول دورۀ درمان و تا زمانی که علایم شما و همسرتان بهبود یافته و دورۀ درمانی به پایان برسد، از رابطۀ جنسی اجتناب کنید؛ چراکه در غیر این صورت عفونت دوباره عود خواهد کرد. زن و شوهر باید در طول درمان و تا 24 ساعت بعد از آخرین دوز دارو، از مصرف الکل خودداری کنند (خانم های باردار نباید در طول دوران بارداری الکل بنوشند).

چگونه می توان از ابتلا به تریکومونا پیشگیری کرد؟

ابتلا به این بیماری در خانم هایی که همسرشان شریک جنسی دیگری دارد، بیشتر است. استفاده از کاندوم خطر ابتلا به این عفونت را کاهش می دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا