لکه بینی بعد از رابطه جنسی در بارداری

تجربه لکه بینی بعد از رابطه جنسی در بارداری ناخوشایند است. با این حال، اگر دچار چنین حالتی شدید نباید وحشت زده شوید. زیرا به احتمال زیاد کودک شما در این روند صدمه ندیده است. کودک در رحم که در بالای حفره واژن قرار دارد، در حال رشد است. رحم نیز با یک پلاگین موکوسی مهر و موم شده و مایعات آمنیوتیک نوزاد را در کیسه آمنیوتیک احاطه کرده است. پس با این وجود خونریزی و لکه بینی بعد از رابطه جنسی در بارداری نباید مطمئن باشید که کودکتان آسیب دیده است.

 

اما چه زمانی باید در مورد خونریزی و لکه بینی بعد از رابطه جنسی در بارداری نگران باشیم؟

 

چرا بعد از رابطه جنسی در حین بارداری خونریزی ایجاد می شود؟

با داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری احتمال بروز سقط جنین وجود ندارد. با این حال، اگر سابقه سقط جنین را تجربه کرده باشید، ممکن است پزشک توصیه کند که در طول سه ماهه اول حاملگی از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید.

 

لکه بینی یا خونریزی ممکن است به علت افزایش خون رسانی به واژن و اطراف ناحیه دهانه رحم باشد. رگ های خونی متعددی در اطراف دهانه رحم وجود دارند. این رگ ها در حین بارداری افزایش می یابند. رابطه جنسی در این دوران می تواند باعث پارگی و خونریزی شدید از این رگ ها شود. اگر رابطه جنسیتان در این دوران شدیدتر از حد طبیعی باشد، ممکن است خونریزی های ناگهانی نیز رخ دهد. بنابراین در این حالت باید سعی کنید به آهستگی نزدیکی انجام دهید. اما این موضوع نیز تضمین نمی کند که در نزدیکی بعدی خونریزی نداشته باشید.

 

لکه بینی بعد از رابطه جنسی در بارداری برای بیشتر زنان در طول سه ماهه اول و دوم رخ می دهد. اما اگر خونریزی شدید همراه با علائم دیگر مانند درد شکم باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان از لکه بینی بعد از رابطه جنسی در بارداری جلوگیری کرد؟

با وجود این که این نوع خونریزی معمولا کم است اما می توانید با چند اقدام ساده از آن پیشگیری کنید. سعی کنید موقعیت های جنسی مختلفی داشته باشید که در هنگام داشتن رابطه جنسی در حین بارداری فشار  کمتری روی رحم شما ایجاد شده تا از خونریزی یا لکه بینی جلوگیری شود. به عنوان مثال، داشتن رابطه جنسی در پوزیشن داگ استایل فشار کمتری روی رحم ایجاد می کند. این در حالی است که برخی از زنان در طول این دوران علاقه دارند به روش های دیگری مانند ماساژ ارضاء شوند. شما می توانید برای پیشگیری از لکه بینی، در مورد این روش ها با همسرتان صحبت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خونریزی مکررا اتفاق می افتد و شما مجبور هستید برای کنترل آن از نوار بهداشتی استفاده کنید، بهتر است این موضوع را با پزشک مطرح کنید. در این مواقع باید رنگ خون و بافتی که از بدن خارج می شود را به خاطر سپرده و در زمان مراجعه به پزشک در مورد آن توضیح دهید. اگر خونریزی دارید و قصد دارید که به داشتن رابطه جنسی ادامه دهید، پیشنهاد می شود که از مصرف تامپون جدا خودداری کنید و خونریزی را فقط با نوار بهداشتی کنترل کنید.

 

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از سونوگرافی برای شناسایی علت اصلی خونریزی استفاده کنید. برای این که علت کامل و دقیق این عارضه مشخص شود باید از سونوگرافی استفاده شود.

 

در هر صورت اگر در دوران بارداری خود با انجام نزدیکی خونریزی را به همراه علائم زیر داشتید حتما به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید:

 

  •     دل درد شدید و درد شدید در قسمت تحتانی شکم
  •     خونریزی شدید واژینال، چه با درد و چه بدون درد
  •     ترشحات واژنی که دارای بافت است
  •     غش یا سرگیجه
  •     تب بالا تر از ۱۰۰٫۵ درجه فارنهایت همراه با لرز یا بدون لرز
  •     تحریک انقباضات رحمی بعد از رابطه جنسی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا