امکان بارداری با اندومتریوز

امکان بارداری با اندومتریوز وجود دارد. اندومتریوز اختلالی دردناک و مزمن است که احتمال ناباروری را به دنبال دارد اما باید توجه داشت امکان بارداری با اندومتریوز وجود دارد. در مقاله پیش رو به بررسی گزینه هایی برای تقویت امکان بارداری با اندومتریوز خواهیم پرداخت.

 

امکان بارداری با اندومتریوز

اندمتریوز اختلالی دردناک است که در آن دیواره داخلی رحم که آندومتریوم نام دارد در خارج از رحم رشد می‌کند. اندومتریوز عموما تخمدان‌ها، لوله های فالوپ و بخش هایی از لگن را در بر می گیرد. به ندرت بافت های اندومتر به بخش های خارج از لگن کشیده می شود. اندمتریوز سبب می‌شود بافت‌هایی که به طور نابجا رشد کرده‌اند ضخیم شده، پاره شوند و هر بار در چرخه‌های قاعدگی خونریزی کنند. از آنجاییکه بافت‌های نابجای اندومتریوز راهی برای خروج از بدن ندارند، در داخل بدن به دام می افتند. وقتی اندومتریوز تخمدان ها را درگیر کند کیست‌هایی به نام اندومتریوما ایجاد می گردد. بافت اطراف تحریک شده و در نهایت منجر به ایجاد چسبندگی می شود. علاوه بر درد شدید، ناباروری یکی از عوارض احتمالی اندومتریوز می باشد. به عبارتی عمده ترین عارضه اندومتریوز اختلال در باروری می باشد. حدود یک سوم تا نیمی از خانم های مبتلا به اندومتریوز به سختی باردار می شوند. برای اینکه بارداری روی دهد تخمک باید از یکی از تخمدان ها آزاد شده و در لوله فالوپ با کمک اسپرم بارور شود و در نهایت به دیواره رحم متصل گردد. اندومتریوز سبب انسداد لوله فالوپ شده و مانع از اتصال تخمک و اسپرم می گردد. به نظر می رسد این شرایط بر قدرت باروری خانم های مبتلا به اندومتریوز تاثیر می گذارد. اما باید توجه داشت امکان بارداری طبیعی با اندومتریوز وجود دارد. اغلب متخصصین به خانم های مبتلا به اندومتریوز توصیه می کنند تا باردار شدن خود را به تاخیر نیندازند؛ زیرا احتمال تشدید اندومتریوز وجود دارد.

 

خیلی از خانم های مبتلا به اندومتریوز می توانند باردار شوند، به عبارتی امکان بارداری با اندومتریوز وجود دارد اما ابتلا به اندومتریوز باردار شدن را دشوار می سازد. در مواردی که اندومتریوز خفیف تا متوسط می باشد با درمان امکان بارداری با اندومتریوز ممکن است.

 

ارزیابی امکان بارداری با اندومتریوز

اگر با وجود اندومتریوز سعی شما در باردار شدن ناموفق باشد در این شرایط متخصص زنان شما را در تصمیم گیری‌های درمانی یاری خواهد داد. ابتدا ضروری است که ارزیابی شود آیا عوامل دیگری علاوه بر اندومتریوز در ایجاد ناباروری دخالت دارد یا خیر. از جمله این عوامل عبارت است از:

 

  •     مشکلات مربوط به تولید و آزاد کردن تخمک‌ها یا تخمک‌گذاری
  •     وجود ناهنجاری‌های رحمی
  •     وجود ناهنجاری‌هایی در دهانه رحم
  •     ناهنجاری‌هایی در اسپرم مردان

 

انجام جراحی به منظور افزایش امکان بارداری با اندومتریوز

داروهایی که عموما در درمان دارویی اندومتریوز استفاده می شوند (مانند هورمون‌ها) لزوما باروری را بهبود نمی‌بخشند. پزشک ممکن است به دلایل زیر انجام جراحی را در افراد مبتلا به اندومتریوز توصیه کند:

 

  •     تخفیف درد
  •     درک میزان پیشرفت اندومتریوز
  •     برداشتن توده های اندومتریال که مانع رسیدن اسپرم به تخمک می‌شود

 

روش های کمک باروری در افزایش امکان بارداری با اندومتریوز

اگر انجام جراحی به افزایش امکان بارداری با اندومتریوز کمک نکند یا در صورتی که اندومتریوز شدید باشد متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده از روش های کمک باروری را توصیه خواهد کرد. روش های کمک باروری که امکان بارداری با اندومتریوز را تقویت می‌کند عبارت است از:

 

 * تلقیح درون رحمی: در این روش از لوله ای نازک استفاده می شود تا اسپرم جمع آوری شده را داخل رحم قرار دهند. برخی اوقات پزشکان تلقیح درون رحمی را بعد از یک دوره مصرف داروهایی توصیه می کنند که در تحریک تخمک گذاری نقش دارند. به این ترتیب امکان بارداری با اندومتریوز تقویت می گردد.

* تشدید تخمک گذاری یا Superovulation : در این روش از داروهایی استفاده می‌کنند که به تولید تخمک کمک می‌کند. وقتی تخمک گذاری با روش تلقیح درون رحمی ترکیب شود امکان بارداری با اندومتریوز بیشتر می‌گردد.

 * لقاح آزمایشگاهی: در این روش متخصص زنان و نازایی تخمک و اسپرم به دست آمده از زوج را در شرایط آزمایشگاهی می‌آمیزد تا رویان ایجاد شود. سپس رویان ایجاد شده را داخل رحم قرار می دهد. به این ترتیب با استفاده از لقاح آزمایشگاهی امکان بارداری با اندومتریوز تشدید می شود.

 

همانگونه که عنوان شد امکان بارداری با اندومتریوز وجود دارد و متخصص زنان، زایمان و نازایی شما را در انتخاب گزینه درمانی مناسب یاری خواهد داد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا