پولیپ دهانه رحم

دهانه یا دهانه رحم آن قسمتی است از رحم است که وارد مهبل میشود. دهانه رحم اندام عضلانی کوچک و محکمی است با دهلیزی در وسط آن( دهلیز گردنی) که از مهبل به درون رحم امتداد می یابد. دهانه رحم تنها بخشی از رحم است که هنگام معاینه زنان قابل دیدن است.در تصویر زیر دهانه رحم سالم قابل مشاهده است.

دهانه رحم سالم

کار دهانه رحم:

۱- دهانه رحم از رحم در برابر هجوم میکروبها و ذره های خارجی محافظت می کند.

۲- دهانه رحم ورود اسپرم به حفره رحم را میسر میسازد.

۳- دهانه رحم محافظ رشد جنین در دوران بارداری است.

۴- دهانه رحم هنگام زایمان باز میشود تا کودک بیرون آید.

 

غده کوچک خوش خیمی است که در سوراخ دهانه رحم پدید می آید و معمولا به ساقه کوچکی(پایه) وصل است. اندازه این غده از یک نخود گرفته تا یک گیلاس متفاوت است.

پولیپ دهانه رحم

پولیپ های دهانه رحمی از بیماری های شایع در زنان است. در واقع اگر در هر ناحیه از  بدن بافت های نرم زاید به شکل تومور و غده ای از سطح غشا مخاطی رشد کند، پولیپ نامیده می شود و در رحم این غده های خوش خیم از داخلی ترین لایه، رشد می کند. این توده ها اغلب شکل کروی یا بیضوی دارند و در اندازه های متفاوتی از نیم سانتی متر تا چندین سانتی متر وجود دارند. محل آن هم از داخل رحم تا لبه سرویکس (دهانه رحم) متفاوت است.

 

علائم پولیپ های رحم:

 

  • ترشحات آبکی و خون الود از مهبل(واژن)

 

  • خونریزی بعد از مقاربت جنسی

 

  • خونریزی در فواصل بین عادات ماهانه

 

  • خونریزی بعد از یائسگی

 

  • خونریزی از مهبل در ایامی غیر از دوران قاعدگی

 

چه موقع باید نزد پزشک رفت؟

در صورت مشاهده موارد زیر باید فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد:

– خونریزی واژن بعد از قاعدگی

– خونریزی بین عادات ماهانه

– خونریزی نامنظم قاعدگی

 

 

راه های درمان پولیپ های دهانه رحم

روش های درمان پولیپ های دهانه رحم که توسط پزشک توصیه می شود عبارتند از:

۱- مراقبت بدون درمان خاص: پولیپ های کوچک دهانه رحم که علائمی هم ندارند، ممکن است خودبخود برطرف شوند. لذا درمان خاصی در این موارد توسط پزشک توصیه نمی شود، مگر اینکه فرد مبتلا در معرض خطر سرطان رحم قرار بگیرد.

 

۲- داروها: برخی داروهای هورمونی باعث کوچک شدن پولیپ های دهانه رحم و کاهش علائم ناشی از آن می شوند، اما مصرف چنین داروهایی معمولا اثر موقتی دارد و بعد از قطع مصرف آنها، علائم دوباره برمی گردند.

 

۳- کورتاژ کردن: پزشک توسط یک وسیله بلند فلزی که حلقه ای در انتهای آن است (وسیله کورتاژ کردن) دیواره داخلی رحم را می تراشد. با این وسیله می توان پولیپ را برداشت، یا از بافت دیواره داخلی رحم نمونه برداری کرد تا آن نمونه در آزمایشگاه مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد.

 

ممکن است پزشک عمل کورتاژ را همراه با وسیله هیستروسکوپ انجام دهد. هیستروسکوپ وسیله ای است که از راه واژن وارد رحم می کنند و پزشک توسط آن دیواره داخلی رحم را روی مانیتور می بیند.

 

۴- عمل جراحی: در طی هیستروسکوپی (آندوسکوپیرحم) می توان توسط وسایل خاصی، پولیپ های دهانه رحم را خارج کرد. پولیپ های خارج شده ممکن است برای بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه فرستاده شوند تا مشخص شود سرطانی هستند یا نه؟

 

اگر پولیپ های دهانه رحم دارای سلول های سرطانی باشند، پزشک درباره مراحل بعدی آزمایشات و درمان با بیمار صحبت خواهد کرد.

 

به ندرت پولیپ های دهانه رحم بعد از درمان مجددا برمی گردند. اما اگر اینطور شود، بیمار به درمان های بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا