تامپون چیست و چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟


تامپون چیست و چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟

یکی از ابزارهای زنانه که در هنگام عادت ماهیانه به کار می آید تامپون است. تامپون در اصل کار نوار بهداشتی را انجام می دهد با این تفاوت که تامپون خون را در داخل واژن مهار می کند اجازه نمی دهد خون بیرون بیاید. بیشتر تامپون ها برای جذب بهتر خون عادت ماهیانه از جنس پنبه ساخته می شوند و در داخل مهبل فرو داده می شود تا از خونریزی جلوگیری کند. تامپون ها لوله های ساخته شده از الیاف پنبه ای هستند که در دوران قاعدگی داخل واژن گذاشته می شوند و خون و ترشحات قاعدگی را جذب می کنند.

 
تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی که  در ایام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده می‌شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می‌گیرد، در داخل مهبل فرو می‌رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می‌شود. جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده (به انگلیسی: Applicator) در داخل مهبل قرار داده می‌شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می‌شود. تامپون انگشتی گونه‌ای تامپون است که بدون فروکننده فروخته می‌شود و با دست در محل خود قرار می‌گیرد.



تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

در موقعیت های عمومی استفاده از نوار بهداشتی بهتر و آسان تر از استفاده از تامپون است. بهتر است تنها در موارد خاص مثل ورزش کردن یا مهمانی رفتن از تامپون استفاده کنید.

 



تامپون‌ها با درجات جذب خون متفاوتی ارایه می‌شوند :

    ضعیف : ۶ گرم یا کمتر
    معمولی : ۶ تا ۹ گرم
    خوب : ۹ تا ۱۲ گرم
    خیلی خوب : ۱۲ تا ۱۵ گرم
    عالی : ۱۵ تا ۱۸ گرم

 گفته می‌شود تامپون‌ها با نشانگان حمله سمی (به انگلیسی: toxic shock syndrome – TSS) مرتبط است که به ندرت با عفونت‌های باکتریایی اتفاق می‌افتد.

 

عوامل افزایش خطر حمله سمی :

استفاده مداوم یا طولانی از تامپون‌ها (به ویژه انواع فوق جاذب) در دوره‌های قاعدگی، عفونت‌های استافیلوکوکی.
 


پیشگیری از حمله

    تامپون‌ها را مرتب عوض کنید و در شب نوارهای بهداشتی را جایگزین آنها کنید.
    از تامپون‌های فوق جاذب استفاده نکنید، از انواع نخی استفاده کنید.
    اگر شما دچار عفونت پوستی به ویژه نزدیک آلت تناسلی هستید، از تامپون استفاده نکنید.
    قبل از گذاشتن تامپون، دست‌ها را به دقت بشویید. استافیلوکوک‌ها معمولاً در دست وجود دارند.
    برای زخم‌های عفونی فوراً از پزشک کمک بخواهید.
 


عواقب مورد انتظار:


بیشتر بیماران با تشخیص زودهنگام و درمان فوری در بیمارستان بهبود می‌یابند ولی برخی موارد کشنده هستند. کف دست و پا غالباً در حین بهبودی پوسته می‌دهد.

 

عوارض احتمالی حمله:

شوک شدید، نارسایی کلیه، نارسایی احتقانی قلب،، زجر تنفسی، ریختن مو و ناخن‌ها، عود شوک سمی، در موارد شدید، مرگ ومیر ممکن است 15٪ باشد.
 


راه‌های تشخیص حمله :

آزمون‌های تشخیصی می‌توانند شامل بررسی‌های آزمایشگاهی خون و کشت مخاطات باشد. بستری فوری در بیمارستان برای دریافت مایعات داخل وریدی تا آنتی بیوتیک‌ها تجویز شوند و کاهش مایعات و الکترولیت‌ها و کم آبی تصحیح شود و نیز مشکلات کلیوی یا قلبی حل شوند و در صورت نیاز حمایت تنفسی مکانیکی به عمل آید. تامپون‌ها، دیافراگم‌ها یا سایر اجسام خارجی فوراً برداشته می‌شوند.

آیا استفاده از تامپون باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

بلی، در مورد دختران باکره توصیه نمی‌کنیم.
 

اگر تامپونی قبل از استفاده روی زمین افتاد آن را دور ببانداید. زیرا تامپون گاه تا 8 ساعت در بدن می ماند و در صورت آلوده بودن ممکن است شما را دچار عفونت های شدید دستگاه تناسلی کند. پس از حداکثر 8 ساعت تامپون را بیرون بیاورید و در صورتی که خواب شما بیشتر از 8 ساعت طول می کشد بهتر است به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.پس از 8 ساعت نخ تامپون را بکشید تا از بدن شما خارج شود.

 

هنگامی که تامپون را در بدن خود جای داده اید نباید آن را حس کنید یا آنکه احساس درد کنید. اگر چنین باشد یعنی یک قسمت کار را اشتباه انجام داده اید. تامپون را خارج کرده و با یک تامپون جدید امتحان نمایید.

 

بهتر از بلافاصله پس از بیرون آوردن تامپون شروع به برقراری رابطه ی جنسی نکنید زیرا تامپون باعث خشکی واژن می شود.

برچسب ها قاعدگی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا