سیاه شدن نوک سینه در بارداری

بیشتر تغییرات فیزیکی در طی بارداری در سینه دیده می شود. پس از لقاح، مادران باردار دچار حساسیت به لمس در پستان (بخوانید: درد سینه در بارداری)، تورم سینه، علامت کشش روی سینه، و سیاه شدن نوک سینه (پوست اطراف نوک سینه) می شوند. به دلیل افزایش هورمون های دوران بارداری، بسیاری از خانم ها با پیشرفت بارداری، تیره تر شدن نوک سینه را می بیینند. معمولا رنگ نوک سینه اوایل هفته اول یا دوم تغییر می کند. همچنین در برخی خانم ها نوک سینه بزرگتر می شود به خصوص اگر سینه متورم شده باشد. نوک سینه ها نیز ممکن است رشد کند و برجسته تر شود. تیره شدن پوست در بارداری، هیپرپیگمانتاسیون، در دستگاه تناسلی خارجی و منطقه مقعد نیز دیده می شود.

 

برآمدگی های مونتگمری

علاوه بر سیاه شدن نوک سینه، با پیشرفت حاملگی ممکن است برآمدگی های مونتگمری، که برجستگی کوچک در نوک سینه است را مشاهده کنید. این برجستگی ها نگران کننده نیست. این برجستگی ها با تورم غدد چربی به نام "غدد مونتگومری،" اتفاق می افتد. این برجستگی ها برای ترشح یک نوع روغن برای محافظت پوست حساس اطراف نوک سینه در هنگام شیردهی می باشد (فشار ثابت، سایش، و خشک کردن پوست در دوران شیردهی رخ می دهد در صورتی که این روغن وجود نداشته باشد ممکن است شیردهی دردناک باشد). بعضی از دانشمندان معتقدند که روغن ترشح شده توسط غدد مونتگومری نیز ممکن است بویی داشته باشد که باعث تحریک اشتهای نوزاد تازه متولد شده شود.

تعداد غدد مونتگمری اطراف نوک پستان در خانم های مختلف متفاوت است. بعضی از خانمها 4 غده و برخی دیگر بیش از بیست غده دارند. این غدد با چشم غیرمسلح دیده نمی شود به همین دلیل برخی خانم ها با دیدن این غدد در اطراف سینه نگران می‌شوند. در برخی خانم ها نیز این غدد در طول تحریک جنسی دیده می شود.

 

علل سیاه شدن نوک سینه

علت اصلی سیاه شدن نوک سینه هورمون است. پروژسترون و استروژن باعث می شوند بدن رنگدانه بیشتری تولید کند. به همین دلیل بسیاری از زنان لکه و تکه های تیره بر روی پوست مشاهده می کنند. این هورمون ها نیز باعث سیاه شدن نوک سینه، حساسیت به لمس پستان، تورم پستان، نشت آغوز، و تمام تغییرات دیگر سینه می شوند.

در برخی موارد، تیره شدن پوست می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد، هر چند به طور کلی این چنین نیست. اگر تغییر رنگ با درد، قرمزی، یا خونریزی همراه باشد باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر باردار نیستید، ممکن است که نوک سینه ها و سیاه شدن آن ها توسط یک وضعیت پزشکی جدی مانند بیماری پاژه، یک شکل نادر سرطان ایجاد شده باشد. اگر نوک هر دو سینه سیاه شده است مشکل بیماری پاژه نیست. اما در هر صورت با پزشک تماس بگیرید.

 

درمان سیاه شدن نوک سینه

در طول بارداری و شیردهی برای جلوگیری از تیره شدن پوست کاری نمی توانید بکنید. تغییر رنگ پوست مشکلی جدی نیست. این اتفاق بخش طبیعی باردار شدن و زایمان است. تیره تر شدن نوک سینه در دوران بارداری پس از زایمان به حالت طبیعی خود بازمی گردد. اگر چه آنها به احتمال زیاد اقامت تاریک تا زمانی که شما تغذیه با شیر مادر است. در برخی مادرها پوست بعد از زایمان تیره می ماند.

استفاده از برخی از کرم ها و داروها در دوران بارداری مجاز نیست بنابراین پیش از استفاده با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا