بارداری پس از یائسگی

بعد از 42 سالگی احتمال بارداری بسیار کم می‌شود اما اگر دچار یائسگی زودرس شده اید یا اگر دیگر تخمک‌گذاری در بدنتان انجام نمی‌شود و یا تمامی این مسائل باعث شده که ذهنتان درگیر این مساله شود که آیا باید برای همیشه بچه‌دار شدن را فراموش کنید با پیشرفت علم امروزه با روش‌های کمک باروری موجود می‌توان خانم‌های 42 ساله به بالا را نیز باردار نمود. در این سنین تخمک‌گذاری‌ها کم می‌شود اما احتمالش صفر نمی‌شود. برای مثال برخی از افراد در سن 54 سالگی یائسه می‌شوند. حتی می‌توان با استفاده از روش‌های کمک باروری مانند IVF و تخمک اهدایی، خانم‌های یائسه را نیز باردار نمود. با این حال باید انتظار عوارض بارداری را در این سنین داشته باشیم.

با از کار افتادن فعالیت تخمدان ها (یائسگی طبیعی یا یائسگی زودرس) امکان باردار شدن توسط اهدا تخمک و پس از آماده سازی رحم امکان دارد و می بایست:

 1. سلامت خانم یائسه از نظر قلبی - کلیوی برای تحمل داروهای آماده سازی اندوپروپین حاملگی بررسی گردد.

2.ریسک عوارض حاملگی مثل فشار خون حاملگی، اختلال رشد جنین در زنان مسن تر از 40 سال خیلی بالاست.

3. رحم خانم یائسه باید حتما سالم باشد.

بارداری بعد از یائسگی با روش لقاح مصنوعی

درصورتی که به دلایل مختلفی یک خانم موفق به بارداری در سنین مناسب نشده باشد، می‌تواند به روش IVF باردار شود. در این شرایط ابتدا باید خانم از لحاظ شرایط فیزیکی و زمینه فرهنگی ارزیابی شود؛ سپس یک خانم جوان اهداکننده تخمک (مشابه با شرایط جسمی و فرهنگی خانم)، انتخاب می‌شود. اهداکننده تخمک، اغلب ناشناس است. به این ترتیب هرگز با فرد اهداکننده ملاقاتی صورت نمی‌گیرد

معمولا پیش از IVF، داروهایی برای آماده‌سازی رحم و پوشش داخلی آندومتر تجویز می‌شود. در آزمایشگاه، لقاح مصنوعی تخمک اهدا شده با اسپرم همسر، صورت می‌گیرد. جنین‌های ایجاد شده، پنج روز بعد از لقاح مصنوعی، به رحم خانم منتقل می‌شوند
به طور معمول در لقاح مصنوعی دو جنین سالم برای انتقال به رحم انتخاب می‌شوند و بقیه جنین‌ها فریز می‌شوند تا در صورت نیاز، در آینده برای بارداری‌های بعدی استفاده شوند.

درصورتی که خانمی دارای وضعیت جسمانی سالم و وزن ایده‌آلی باشد و سیگار نکشد، بارداری با لقاح مصنوعی بعد از یائسگی می‌تواند روشی امیدوارکننده برای تشکیل خانواده باشد. ضمن اینکه بد نیست بدانید لقاح مصنوعی با تخمک اهدایی، برای خانم‌ها در سن 50 سالگی نتایج موفقیت‌آمیزی را به همراه دارد.

 

شانس موفقیت IVF

 

شانس بارداری در شیوه IVF برای خانم های جوان در صورتی که جنین فریز ندشه باشد حدود 30 درصد است و برای جنین های فریز شده هم 15 درصد شانس بارداری وجود دارد. به طور کلی با تکرار سیکل شانس بارداری به 50 درصد می رسد. در خانم های مسن تر در صورتی که کیفیت تخمک های اهدایی خوب باشد و فرد هم از شرایط سلامت خوبی برخوردار باشد ، شانس باروری به 30 درصد می رسد.

 

خطرات بارداری در سنین بالا

 

بارداری در سن بالا ، احتمال افزایش فیبروم را در خانم ها ایجاد می کند. ضخامت آندومتر که فاکتور مهمی در بارداری است در خانم های با سن بالا افزایش می یابد. کیفیت تخمک ها هم کاهش می یابد. احتمال کیست تخمدان و اندومتریوز هم بیشتر می شود غیر از کاهش کیفیت سلامت رحم ، تغییراتی در فیزیولوژی مادران هم ایجاد می شود ، حجم خون حدود یک و نیم لیتر و ضربان قلب تا حدود صد تا بیشتر می شود. این خانم ها در زمان بارداری سلامت خانم های جوان را ندارند و ممکن است با مشکلات افزایش فشار خون ، دیابت ، خون رسانی نا کافی به جنین و رشد نا مناسب جنین رو به رو شوند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا